Trives i jobben selv etter 21 år

Sonja Hodoba har vært med på digitalisering av posten. Hun er fortatt stolt av å jobbe i Posten og medlemskapet i Postkom/Fagforbundet.

05.05.2020
Sist oppdatert: 05.05.2020

Sonja Hodoba har jobbet i Posten i 21 år og trives fortsatt. 5 dager i uken reiser hun fra Heggedal til Lørenskog for å sortere post. Sonja jobber mest med store brev. Det er en hektisk hverdag med frister, men med gode arbeidskollegaer går det lettere.

Har mye forandret seg på 21 år?

- Jeg jobbet tidligere i gamle Posten i brevsenteret som førstepostbetjent. Vi sorterte brevene stort sett bare manuelt. Veldig lite post ble behandlet på maskin. I dag behandles alt maskinelt så det går mye fortere. Det er grunnen til at det er behov for færre ansatte enn tidligere. I dag jobber vi i den mest avanserte og moderne posten i verden. Posten har blitt digitalisert, sier Sonja Hodoba.

Hvordan er det å jobbe i disse dager?

- Vi har egentlig samme rutiner. Vi bruker hansker og desinfiserer alltid. Vi holder avstand og følger alle råd. Alle ansatte er klar over situasjonen og rutinene. Det er større pågang i avdelingen for pakker på grunn av at mange er i isolasjon. Pandemien har demonstrert hvor viktig Posten er for samfunnet. Vi prøver så godt vi kan å ta hverandre på hverandre og kundene. Vi prøver å yte best mulig, sier Hodoba.

Hvordan er kollegene?

- Vi har et veldig godt miljø og vi samarbeider godt. Det er mye humor og det er bra. Mine kollegaer har jeg kjent fra første dag jeg startet.

Hvordan ble du organisert?

- Jeg ble medlem nesten fra første arbeidsdag fordi det gir deg trygghet i hverdagen og det er veldig fint. Vi som medlemmer har flere goder og fordeler. Hvis vi havner i en uklar situasjon, konflikt eller hvis vi bare lurer på noe vi får hjelp, støtte og rådgivning. Vi har forskjellige forsikringer og vi kan også leie leiligheter og feriehjem til en gunstig pris.

Har du noe mer på hjertet?

- Posten er og har alltid vært en god arbeidsgiver. Jeg er stolt av å jobbe der, avslutter Sonja Hodoba.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74717" description1="" description2="" href="https://www.fagforbundet.no/medlemskap-og-fordeler/" type="imageTemplate"}