10 år med hjertevarme

Fagforbundets barneby feirer 10 år. - Jeg så stolt og glad over hva Fagforbundets medlemmer har bidratt til, sier Lasse Kristiansen som selv har opplevd det på nært hold.

30.09.2020
Sist oppdatert: 02.10.2020

Fagforbundet har driftet sin egen SOS-barneby i ti år. De over 5000 bidragsyterne har samlet inn nesten 100 millioner kroner til barnebyen i Angola. Dette har bidratt til at barn, unge og sårbare familier i provinsen Huambo får en bedre hverdag og muligheten til å skape seg en bedre framtid. I dag er Fagforbundet med på å finansiere 12 familiehus, en skole med rundt 1700 elever, en barnehage med 113 barn og et familieprogram som omfatter 1400 barn og omsorgspersoner.

Fagforbundet Oslo har bidratt hele veien og er mer enn klar for 10 nye år. Lasse Kristiansen er fadder for barnebyen og har selv opplevd hvordan liv forandres.

Hvor viktig har barnebyen vært for barn, unge og familier i Huambo?

- Vårt engasjement i Huambo er og har vært svært avgjørende for veldig mange i Huambo. Fagforbundet driver ikke bare barnebyen, men også barnehage, skole og lokalsamfunnsprogram. Alt dette henger sammen slik at barna ikke bare skal ha et trygt og godt sted å bo, men de skal oppleve mestring, de skal være en del av lokalsamfunnet sitt og de skal ha realistiske drømmer og håp om en bedre framtid, ikke bare for seg selv, men for familien og for det samfunnet de er en del av. Og det ser vi allerede at de får til, sier Lasse Kristiansen.

Hvorfor er det viktig å bli fast bidragsyter?

- Vi er selvsagt glade for alle som på ulikt vis bidrar til økonomien til Barnebyen. Alt fra enkeltinnskudd, bevilgninger og lotterier osv. Men det er som med Barnebyen som det er med oss selv. Vi trenger en fast inntekt slik at vi kan betale regninger, få mat på bordet og kjøpe det vi trenger i hverdagen. Sånn er det også med Barnebyen. Og derfor er faste bidragsytere bærebjelken i vårt arbeid i Huambo. Det skaper forutsigbarhet for ungene våres i Huambo og det skaper et varig forhold mellom de faste bidragsyterne og Barnebyen gjennomfaste nyhetsbrev og oppdateringer på hva som skjer av stort og smått i Huambo. Det er umulig å ikke bli berørt av alt det flotte som skjer nettopp som en direkte følge av den enkeltes lille eller store bidrag.

Bli fast bidragsyter

Hva er ditt sterkeste minne fra en av turene?

- Jeg var så heldig å være der for nå 2 år siden. Og det er ennå veldig mange og ikke minst sterke minner fra Angola. Men skulle jeg trekke fram et så er det møte med den unge mammaen som nettopp var tatt inn i vårt lokalsamfunnsprogram. Hun bodde i en falleferdig jordhytte et liten kjøretur utenfor Huambo med sine tre små barn. Hun levde av inntektene fra salg av ved, noe hun måtte gå rundt 4 timer for å hente. Så hadde hun en liten jordlapp som hun forsøkte å få litt mat ut av. Hennes største drøm og håp var å få gitt barna sine skolegang slik at du kunne klare seg selv når de ble voksne. Litt lengre borte besøkte vi en annen mor med tre barn. Der hadde utgangspunktet vært det samme, men hun hadde nå vært inne i lokalsamfunnsprogrammet i nesten 3 år. Alle barna gikk på skole, hun hadde et hus med et aller mest nødvendige samt en godt utstyrt kjøkken. Hun drev nemlig et form for gatekjøkken. Og det gikk veldig bra. Hun var klar for å gå ut av programmet vårt fordi hun nå sto godt på egne ben. Og ikke minst var både hun og ungene fulle av framtidshåp. De hadde opplevd mestring og at innsats gir resultater selv når det er som mørkest, sier Kristiansen.

- Og det er det jeg også satt igjen med. Vår innsats legger til rette for at de som har det vanskeligste utgangspunktet også får en mulighet til å utvikle det potensialet alle mennesker har. Å stå på egne bein og sikre barna en trygg og god oppvekst.

- Så derfor er denne mammaen og hennes tre barn på mange måter både eksemplet på hvor vanskelig disse menneskene har det, men representerer også håpet og kraften som finnes. Vår oppgave er å lege forholdene til rette slik at flere for realisert sine håp og drømmer for framtiden. For viljen og pågangsmotet er der. Det har jeg sett med mine egne øyne. Derfor er jeg så stolt og glad over hva Fagforbundets medlemmer har bidratt til, sier Lasse Kristiansen.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="75304" description1="Gratulerer med dagen." description2="" href="" type="imageTemplate"}{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="75320" description1="Klar for første skoledag. " description2="" href="" type="imageTemplate"}{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="75321" description1="Engasjerte elever på Cambiote-skolen tilknyttet Fagforbundets SOS-barneby i Huambo. Foto: Ingunn Eriksen" description2="Ingunn Eriksen" href="" type="imageTemplate"}