Lærling verver lærling

Bli med på kampanjen «lærling verver lærling». Verv en annen lærling og du kan vinne flotte premier.

02.12.2020
Sist oppdatert: 14.04.2021

Et organisert arbeidsliv er viktig for fellesskapet, men også for den enkelte arbeidstaker. For at arbeidslivet i Norge skal være trygt og ha ryddige forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, må folk flest være organiserte medlemmer og det inkluderer selvsagt lærlingene.

Fagforbundet pleier å være ute der lærlinger er, både direkte oppsøkende til den enkelt og besøke skoler. Vi mener det er viktig at lærlinger har en trygg praksisperiode og det sikkerhetsnettet en arbeidstakerorganisasjon kan gi. I år har vi ikke kunnet vært ute og pratet direkte med lærlinger på grunn av pandemien, men om noen måneder håper vi å besøke og rose alle lærlingene som har gjort en formidabel innsats for felleskapet.

Vi håper at lærlinger som har meldt seg inn i Fagforbundet kjenner mange andre lærlinger som bør få spørsmål, og en oppfordring om å organisere seg. Derfor oppfordrer vi Fagforbundets lærlingemedlemmer om å kontakte andre lærlinger, som dere for eksempel går i samme klasse med og stille det viktige spørsmålet: Burde ikke du melde deg inn i Fagforbundet?

Flotte premier

For å gi en liten vitamininnsprøytning til dette arbeidet stiller vi selvsagt med ekstra gilde vervepremier:

• Lærlingen som har vervet flest andre lærlinger vinner et nettbrett og masse stasj.
  • Trekking av kinobilletter hver uke og stasj.
  • I tillegg kommer selvsagt Fagforbundets ordinære vervepremier: fagforbundet.no

Fakta om medlemskap for lærlinger

• Lærlinger har gratis kontingent, men hvis du trenger innboforsikring (hvis du for eksempel bor på hybel) koster det 250,- i halvåret.
  • Lærlinger har alle rettigheter, som betyr at du kan få hjelp og bistand av våre tillitsvalgte. Det gir en ekstra sikkerhet under læretida.
  • Fagforbundet Ung jobber for at rettigheten til lærlinger blir ivaretatt og at rettet til læreplass skal lovfestes. Vi jobber også for at alle skal tilbys hele, faste stillinger etter endt utdanning.

Slik blir du medlem i Fagforbundet

Husk at du må registreres som verver på innmeldingsskjemaet slik at vi får registrert deg med i uttrekkinga av kinobilletter og nettbrett. Kampanjen går fram til 15.januar 2021.