Milla: Barnebyens første sykepleier

I 2012 tok Fagforbundets SOS-barneby imot Milla. Hos SOS-mor Demilda i Østfoldhuset fikk tolvåringen et trygt hjem, omsorg og kjærlighet. På kort tid ble hun storesøster for ni gutter og jenter i sitt nye hjem. Storesøsterrollen har hun taklet bra og hun forteller at hun har et godt forhold til alle søsknene.

05.02.2021
Sist oppdatert: 05.02.2021

Milla var 12 år da hun flyttet inn i Østfoldhuset. (Foto: Stein Guldbrandsen)

Artikkelen er skrevet av Ingunn Eriksen.

I begynnelsen var det læreryrket ungene i Østfoldhuset drømte om. De var takknemlige for å kunne gå på skole, noe som ikke er alle barn forunt i Angola. Etter hvert spirte nye drømmer fram. Rundt spisebordet har yrker som advokat, brannmann og fotball- og musikkarriere blitt diskutert.

Millas ønske om å bli sykepleier ble vekket etter hun kom over en bok på skolens bibliotek. Boka handlet om helseproblemer i Afrika som er forårsaket av fattigdom. Historiene rørte henne og har vært hennes inspirasjon.

Utfordringer med å skaffe seg utdannelse

Milla jobbet iherdig på high school for å kunne komme inn på sykepleierstudie. Barnebyen gjorde mange undersøkelser for å finne løsninger slik at hun kunne oppnå drømmen sin. Mange må krysse landegrensene for å få utdannelsen de ønsker. Sør-Afrika og USA ble drøftet. Det så ut til at Milla skulle bli barnebyens første ungdom som skulle få statlig stipend til å ta utdannelse i Brasil.  Spenningen var stor.

Planene ble skrinlagt da det viste seg at hun ville få stipend til studiet på et privat college i Huambo. Hun kunne fortsette å bo hjemme og få praksisplass på et lokalt sykehus.  Det var med stolthet hun i 2018 kunne fortelle at hennes første oppgave på sykehuset var å mestre førstehjelp og se til pasientene på venterommet før de kom inn til legen. Hun ivret etter å få flere oppgaver for som hun sa: Jeg kan så mye mer, og vil så mye mer. Det aller beste hadde vært å jobbe på en klinikk som er gratis og gir helsehjelp til alle som trenger det.

Barnebykontakt Ruth Thomsen og Milla i 2018 (Foto: Geirmund Jor)

Nye drømmer og ambisjoner

Etter fire år er Milla nå ferdigutdannet sykepleier. Iveren til å lære mer og kunne mer er fremdeles en stor drivkraft. Hun har startet på universitet for å spesialisere seg på hjertesykdommer. Hun drømmer om legestudiet og bli kardiolog.

I videointervjuet med Milla fra 2020 forteller hun om seg selv og hvordan de har det i barnebyen nå som Covid-19 preger mye av hverdagen.

I barnebyen er det nå flere som planlegger å utdanne seg til sykepleier. Milla har vist dem at det er mulig å realisere drømmene sine. Milla takker alle barnebyens faste bidragsytere for hjelpen hun har fått som gjør at hun nå snart står helt på egne ben

Januarstatistikken

Fagforbundet Vestfold og Telemark toppet januarstatistikken over faste bidragsytere med en økning på tre nye.  Noen forbundsregioner har en liten nedgang. Det har vært vanskelig å verve nå under korona-pandemien.

De som ønsker å bli fast bidragsyter kan gjøre det her

Les hele