Mari Røsjø valgt til ny leder av Fagforbundet Teater og Scene

(Foto: Ottesen, Steinar)

Mari Røsjø ble organisert som 16 åring. 16 år etter ble Mari Røsjø valgt til ny leder av Fagforbundet Teater og Scene. - En stor tillitserklæring og uventet på mange måter, sier den ferske fagforeningslederen.

10.02.2021
Sist oppdatert: 10.02.2021

Henriette Jevnaker har vært leder av Fagforbundet Teater og Scene i en årrekke, men før jul ble hun valgt til nestleder i LO Stat og nye utfordringer venter i horisonten. Dermed skulle ny leder av fagforeningen velges. Det ble Mari Røsjø som har vært aktiv i fagforeninga siden 2014 og som bor på Grünerløkka hvor hun også er politisk aktiv for Rødt.

Hvordan føltes det å bli valgt til leder?

- Det var veldig stort det. En stor tillitserklæring og uventet på mange måter. Kjempegøy i en merkelig situasjon med pandemi og digitalt møte, sier Mari Røsjø.

Hvordan er det å ta over etter Henriette Jevnaker?

- Det er veldig store sko å fylle. Henriette har gjort en formidabel jobb. Hun har løftet fagforeninga til et nytt nivå. Det har blitt gjort en meget god organisatorisk og politisk jobb. Det er et ærefullt oppdrag å ta over etter henne, sier Røsjø.

Ble plutselig ungdomstillitsvalgt

Hvordan startet du i Fagforbundet?

- Jeg har vært organisert så lenge jeg kan huske. Jeg meldte meg inn så fort jeg fikk en sommerjobb. Min første sommerjobb var i Byarkivet og Riksarkivet, mamma jobbet der. Jeg ble medlem når jeg var rundt 16 år og var allerede politisk engasjert. Jeg var aktiv i Rød Ungdom så jeg fikk det litt inn med morsmelka at å organisere seg var viktig. Pappa var også tillitsvalgt i fagbevegelsen.

Hvordan ble du tillitsvalgt?

- Jeg jobbet som lydtekniker på Nasjonaltheatret. Det skulle være årsmøtet så jeg tenkte å dra og at det var viktig å stille opp. Jeg dro med en fra jobben og vi tok følge ned. Jeg ante ingen fred og fare, men så la valgkomiteen fram innstillingen og det manglet en ungdomstillitsvalgt. Kollegaen min reiste seg opp og anbefalte meg uten å ha spurt. Jeg fikk spørsmålet over bordet og takket ja. Jeg ble valgt som ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Teater og Scene (den gang Film- og teaterteknisk forening) i 2014.

- Jeg har også sittet i ungdomsutvalget til Fagforbundet Oslo 2015-2017 og ble valgt inn i klubbstyret på Nationaltheatret i 2015. Jeg tok over som klubbleder i 2017 og satt fram til jeg gikk ut i fødselspermisjon august 2018. I desember ble jeg valgt til ny leder av Fagforbundet Teater og Scene, sier Mari Røsjø.

Brenner for heltid og pensjon

Hvilke saker er viktig for deg?

- Jeg er personlig veldig opptatt av dette med retten til faste stillinger og kampen mot midlertidighet. Jeg har selv vært frilanser og erfart hvordan det er å være usikker i en jobbsituasjon. Jeg har sett med egne øyne hvordan det har vært mye misbruk av midlertidig stillinger. Hovedregelen skal alltid være heltid og faste ansatte, også i kulturlivet, sier Mari Røsjø.

- Pensjon er en annen viktig sak. Vi skulle egentlig i mekling 11. januar, men Riksmekleren ba oss om å utsette på grunn av smittesituasjonen. På bakgrunn av dette ble vi enige om å utsette og at vi kan forhandle om pensjon i mellomoppgjøret til våren. Vi utsatte saken utelukkende på grunn av smittevern og krever fortsatt kollektiv, livslang og kjønnsnøytral pensjon, sier fagforeningslederen.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="75957" description1="" description2="" href="" type="imageTemplate"}