Uttalelse fra regionsmøte: Et samfunn og et arbeidsmiljø fritt for diskriminering

11.03.2021
Sist oppdatert: 12.03.2021

Fagforbundet Oslo skal jobbe for å bekjempe alle politiske ideer som bidrar til å splitte arbeiderklassen gjennom å sette folk opp mot hverandre på bakgrunn av hudfarge, religion eller seksuell orientering. Hovedstrategien i det antirasistiske arbeidet er å jobbe med holdningsendringer.

Å forsvare menneskeverdet innebærer å ta et aktivt standpunkt. Likegyldighet er ikke et nyttig verktøy i møte med rasisme, fordommer og hat. Å være aktive antirasister er å velge å stille seg på fellesskapets side.

Når høyreradikale og høyreekstreme opptrer i det offentlige rom, vil vi bidra til at de møter tydelig, entusiastisk og organisert motstand. Ingen skal uforstyrret få utsette oss og våre medmennesker for hat og rasistisk sjikane.

Fagforbundet Oslo forplikter seg til å delta på og tilslutte oss antirasistiske arrangementer igangsatt av fagforeninger, forbund, politiske partier eller organisasjoner som deler vårt syn.

Fagforbundet Oslos tillitsvalgte skal jobbe for et arbeidsmiljø fritt for diskriminering som gode rollemodeller. Ingen skal passivt se på at kamerater på arbeidsplassen blir utsatt for noen form for diskriminering.

Vi vil oppfordre alle våre medlemmer og støttespillere til å møte rasisme, fordommer og hat med motstand alle steder hvor det finnes, om det er i bybildet, i sosiale medier, på arbeidsplassen, i nabolaget eller vennekretsen.