LÆHKOEH BIEJJINE Gratulere!

6. februar er Samenes Nasjonaldag - og i den anledning har Alexander Dahl skrevet følgende leserinnlegg

01.01.2020
Sist oppdatert: 13.02.2020

LÆHKOEH BIEJJINE Gratulere!

Alle som har norsk statsborgerskap er nordmenn uansett hvilken kulturell og etnisk bakgrunn de har; det være seg samer, kvener og innvandrere med statsborgerskap.

For vært år blir det stadig flere som med stolthet viser frem sine flotte kofter og er stolte over sin samiske arv og identitet. Det er en stadig økning av de med samiske røtter som melder seg på kurs for å lære seg språket sitt og er stolte av det, men sånn har det ikke alltid hvert. Det er foreldre som har barna i samiske barnehager som vil at sine barn skal lære seg det samiske språk, kultur og bli stolte av sine samiske røtter. Foreldrene har følt på skam over sin samiske bakgrunn og mistet sitt samiske språk, på grunn av fornorsknings prosessen som har pågått de siste 45årene.

Mange sliter fortsatt mange år etter med opplevelser og hvordan de ble behandlet som barn og unge. Mange har levd med hemmeligheten hele livet eller til de var godt voksne. Vi skal alle kunne stå frem og være stolte av vårt opphav, kultur eller legning uten å være redde for å bli møtt med hat eller vold.

Dette må vi være med å sette en stopper for, vi skal stå sammen å feire dagen til et folk med en rik og spennende kultur, vi må bidra til at kunnskapen og verdiene som er bygd opp gjennom generasjoner ikke forsvinner og bare blir tekst i en bok men fortsetter å være en levende og aktiv kultur. Det gleder oss å se at vi ser mer av samisk tradisjon i populærkulturen i landet.

Innlandet Fylke har Sørsamiske områder noe vi bør være stolte av og nysgjerrige på, det er en utrolig spennende kultur vi har mye å lære av, barn i samisk barnehage blir rustet til å takle livet som voksne de er med på alt og får utfordret seg selv fra starten.

Vi i Fagforbundet skal påvirke å gjøre det vi kan får at livet og rettighetene til det samiske folk skal opprettholdes og sørge for at regjeringen ikke kutter til samiske formål.

{insert_ep_object class="" title="samenesdag.jpg" alt="" vspace="" hspace="" width="350" imageId="74053" type="image"}

Alexander Dahl
Leder, yrkeseksjon Kirke, kultur og Oppvekst