100 år i folks tjeneste

Fredag 14. februar er det 100 år siden forløperen av Fagforbundet ble stiftet - og det er en dag for markering og tilbakeblikk!

13.02.2020
Sist oppdatert: 13.02.2020

Vi vil gjerne benytte anledningen til å minne hverandre om hvor stort det er det vi alle er med på som medlemmer og tillitsvalgte i Fagforbundet.

14 februar 1920 begynte vår historie som et selvstendig forbund
med stiftelsen av Norsk kommunearbeiderforbund.
Forbundets aller første leder var glåmdølen Gunnar Sethil.

Vår historie løper fra de første småkårsfolkene og vei- og anleggsarbeiderne som i sin tid søkte inn til byene for å finne arbeid.
Nøden var stor på bygdene på den tiden, og når stadig flere jobber oppsto som følge av etableringen av de første kommunale tjenestene var dette stedet å dra.

I tillegg handler vår historie også om de mange kvinnene som av nødvendighet, trass eller frihetstrang, tok seg jobb utenfor hjemmet.
Disse har gjennom generasjoner måtte kjempe for alt, helt fra den grunnleggende anerkjennelsen og respekten for sin arbeidsinnsats frem til aksepten for trygge og likeverdige arbeidsvilkår.

Fagorganisering handler om å bygge respekt for våre medlemmers arbeid og interesser på arbeidsplassen og i samfunnet, i tillegg til å utvikle og styrke arbeidstakeres selvrespekt.
I slike tilfeller har fellesskap og identitet alltid stått sentralt og vært uløselig forbundet med målet om å knytte medlemmer fra ulike yrkesgrupper sammen og styrke deres samhold og rettigheter under ett forbund.

"Historisk sett har vårt oppdrag vært å forene arbeidstakere om felles interesser som lønnstakere. Det er dette som har gitt oss vår store styrke."

Den andre grunnleggende ideen - eller kjennetegnet ved vår organisasjon, om dere vil - er at vi organiserer arbeidstakere som føler ansvar for at deres arbeid er nært forbundet med utviklingen, driften og vedlikeholdet av de kommunale og fylkeskommunale tjenestene, og ikke minst velferden. Dette er kanskje den viktigste forklaringsfaktoren på hvorfor Norge jevnt over er blitt et så velfungerende samfunn som det er.

Vi har ikke bare kjempet for arbeidsvilkår, lønn og pensjonsrettigheter, men vi har også i tillegg alltid vært og er oss bevisste at det er kommunenes midler og alles velferd som står på spill i det vi driver med. Vi vil også fremheve forståelsen av at våre tillitsvalgte og medlemmer i andre sektorer, samt i det private har en tilsvarende ansvarsfølelse og stolthet overfor sine virksomheter.

Det er i slike situasjoner vi kan trekke frem våre gode tradisjoner.
Disse tradisjonene gir oss en klar oppfatning om at vi som forbund ikke kan stille oss på sidelinja og bare komme med krav overfor arbeidsgiversiden, men også selv gå aktivt inn og ta vår del av ansvaret for best mulig drift av både tjenester og kommunale virksomheter. Samfunnsbevisstheten er også en naturlig og sterk side i vår organisasjon.

Med dette vil vi passe på å hedre de som har stått på barrikadene før oss og de som skal stå i det etter oss, slik at vi fører de stolte tradisjonene videre i tida vi lever i. Dette vil utvikle vår organisasjon videre slik at vi er like relevante i hundre nye år.

Sammen er vi sterke!

Gratulerer med dagen til alle OSS!{insert_ep_object class="" title="facebook.jpg" alt="" vspace="" hspace="" width="350" imageId="74129" type="image"}