Et godt stykke fagforeningsarbeid!

Fagforbundets hovedoppgave er å jobbe for å sikre våre medlemmer gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår, og et anstendig arbeidsliv

27.11.2020
Sist oppdatert: 27.11.2020

Den jobben som Fagforbundet Gjøvik har utført for medlemmene i Horisont Renovasjon AS er utrolig viktig og bra. Fagforbundet aksepterer ikke at arbeidsgivere ikke følger lov- og avtaleverk.

Våre tillitsvalgtes jobb er å sørge for at medlemmene får det de har krav på. Saken i Horisont Renovasjon AS viser at medlemmene ikke har fått utbetalinger i henhold til avtaleverket, og dette har fagforeningen jobbet med i 1,5 år. Styreleder har nå gått ut og beklaget, og lovet etterbetaling for de som har krav på det. Det er sjelden våre tillitsvalgte går ut i media med slike saker, de tillitsvalgte prøver alltid å løse saker på lavest mulig nivå. Men i denne saken så ble det dessverre nødvendig for å få fortgang. Her har medlemmene ventet i alt for lang tid før arbeidsgiver rydder opp.

Fagforbundet Innlandet anbefaler politikerne til å ta et mer aktivt eierskap, og støtter Gjøvik Arbeiderparti sitt forslag om å avvikle Horisont Renovasjon AS, og at ansatte og eiendeler i selskapet overføres til Horisont Miljøpark IKS.

Les hva Oppland Arbeiderblad skrevet om saken tidligere

Helene Harsvik Skeibrok