God Jul og ett riktig Godt Nyttår - fra Fagforbundet Innlandet

Vi står ved tampen av året 2020 – og vi benytter anledningen til å reflektere over året vi legger bak oss. 2020 er vel det året som ikke ble i nærheten slik vi hadde sett for oss når vi feiret året inn nyttårsaften for snart ett år siden.

01.12.2020
Sist oppdatert: 04.01.2021

Hvis vi skal oppsummere året vi nå legger bak oss, så ble 2020 året med begrensninger for hvem man skulle treffe, arbeidssituasjonen for veldig mange ble endret, de aller fleste aktiviteter og arrangementer ble avlyst – og langt flere enn tidligere ble innført i en ny, digital verden.

For mange av våre medlemmer har dette året vært ett spesielt og krevende år, og mange medlemmer har fått endret arbeidsrutiner, arbeidssted og arbeidsoppgaver, og vi ser med stolthet på den innsatsen alle sammen gjør, og vi er imponert over den omstillingsevnen dere alle har vist, og fremdeles viser, og Fagforbundet Innlandet ønsker å takke alle sammen for innsatsen og den enorme dugnadsånden dere alle har vist.

Lite visste også vi i Fagforbundet Innlandet om hvordan året som kom skulle bli, og hvis vi skal se oss litt tilbake – så var året 2020 det året Hedmark og Oppland skulle bli Innlandet, og Forbundsregion Innlandet skulle etableres. Vi skulle flytte til nye lokaler sentralt i det nye Innlandet, på Moelv – og vi skulle bli kjent på tvers av de gamle regionene. 1. mars flyttet vi sammen i de nye lokalene, og 12 mars ble «hele» Norge sendt hjem til hjemmekontor, og vi måtte tenke ut nye muligheter for å fremdeles bygge en ny kultur, og fremdeles kunne gi gode tilbud til våre medlemmer – og vi alle måtte ønske en digital hverdag velkommen.

Forbundsregion har til tross for Covid-19 fremdeles jobbet med mange politiske saker som er viktige for våre medlemmer. En viktig sak har blant annet vært å jobbe for kollektivtransport i egenregi, og vi har aktivt jobbet for at fylkeskommunen skal utrede å ta tilbake buss og kollektivtransporten. Fagforbundet mener at å kutte ut anbudssystemet vil føre til bedre lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte, og et mer helhetlig godt kollektivtilbud i hele fylket.  Etter langsiktig og målrettet jobb sammen med politiske partier, klarte vi å få til et vedtak i Fylkestinget om en videre utredning av det å drive kollektiv transport i egen regi i Innlandet – og dette ser vi på som en god delseier.

Vi har også satt mye fokus på kommune- og sykehusøkonomi, og vi mener at regjeringen svekker inntektene og derav bidrar til å svekke de kommunale tjenestene. Vi har startet arbeidet opp mot Stortingsvalget 2021 for å få en regjering som vil bidra til å styrke økonomien i kommunene og hos sykehusene, og en regjering som vil jobbe for å redusere forskjeller blant folk. Det er ikke tvil om at det er en forskjell på hvem som sitter i regjering, og på hvilke prioriteringer politikerne har.

Avslutningsvis ønsker vi å benytte anledningen til å takke av vår tillitsvalgte over 15 år, Anne-Grethe Henriksen. Hun har gjennom sine verv i yrkesseksjon samferdsel og teknisk, vervet som opplæringsansvarlig og siste året som organisasjonsarbeider gjort en utrolig god jobb for medlemmer og tillitsvalgte, og ikke minst er hun en god kollega og en ressurs på kontoret. Vi ønsker Anne-Grethe lykke til med pensjonisttilværelsen fra 01.01.2021, og vi gleder oss over at hun nå kan bruke tiden og engasjementet sitt sammen med familie og venner. Vi er jo veldig heldige i Fagforbundet med en veldig bra pensjonistorganisering, og vi kan jo håpe at vi kanskje ser henne igjen der etter hvert(?).

Med dette ønsker alle i Fagforbundet Innlandet alle medlemmer, tillitsvalgte og ansatte

- en riktig God Jul og ett Godt Nyttår!