Barn og unge trenger hjelp NÅ

10 % av alle barn har blitt utsatt for vold eller overgrep i en eller annen form. I gjennomsnitt er det to i hver klasse. Nå, under koronakrisen har både politi, krisesentre, barnevern og andre uttrykt bekymring for økt bruk av vold i hjemmene.

17.03.2021
Sist oppdatert: 17.03.2021

Det tryggeste stedet for alle barn og unge burde være der de bor. Ordtaket: «Borte bra, men hjemme best» gjelder dessverre ikke for alle. Ingen barn eller ungdom skulle måtte grue seg til å gå hjem fra skolen, grue seg til ferier eller helger, grue seg til å våkne…..

Her har vi ALLE et ansvar, et ansvar for å se hver enkelt barn og ungdom. Se og lytte!

Etter et søk på noen kommuner sine nettsider med følgende søkeord: «Handlingsplan mot vold i nære relasjoner» fant jeg ikke et slikt dokument på nettsiden til Gjøvik, Ringsaker eller Lillehammer. På Hamar kommune sin nettside fant jeg en egen handlingsplan som ble vedtatt i 2012.

Fagforbundet Innlandet oppfordrer samtlige politikere i kommunene til å lage handlingsplaner og etablerer tiltak mot vold i nære relasjoner. Og til de kommunen som har handlingsplaner som ble vedtatt noen år tilbake, om å revidere disse.

Barn og unge som opplever vold og overgrep hjemme, lærer ikke av sine nærmeste at dette ikke er lov. Det er derfor viktig at den enkelte kommune har tiltak der de skolere sine ansatte. Slik at de er i stand til å vite hva de skal se etter og hva de skal gjøre. I tillegg bør dette være et fast årlig tema for barna i barnehagen og på skolen, der barna lærer om hva som er lov og ikke lov at voksne gjør mot barn. Da kan vi kanskje hjelpe flere av barna vekk fra en hverdag med vold og overgrep.

Kjære politikere, ta ansvar for barn og unge ved å sette dette på dagsorden!

Helene Harsvik Skeibrok
Regionleder