Helsefagarbeidere – gratulerer med dagen da!

Fagforbundet gratulerer med Den europeiske dagen for helsefagarbeidere. Vi er stolte av den jobben dere gjør.

26.11.2013 av Liv Krossøy, leder Faggruppe for helsefagarbeidere
Sist oppdatert: 25.11.2013

Den 26. november blir behørig markert over hele Europa. Faggruppa for helsefagarbeidere i Fagforbundet benytter anledningen til å synliggjøre den viktige funksjonen som yrkesgruppa vår har, både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Vi er stolte av yrket vårt og alle de fantastiske hjelpepleierne, omsorgsarbeidere og helsefagarbeiderne som gjør en utrolig flott jobb i omsorgen med syke mennesker.

Skriv ut gratulasjonsplakat og heng opp på oppslagstavla på din arbeidsplass

Mer enn 100.000 helsefagarbeiderne er og vil være grunnstammen i helse- og omsorgssektoren i åra som kommer. De jobber nære pasientene og bidrar til pleie og omsorg av høy kvalitet. Helsefagarbeiderne har god kompetanse innen pleie og omsorg gjennom en fireårig fagutdanning fra videregående skole. Videreutdanning på Fagskolen bidrar til faglig spesialisering. Det er viktig at vi har god tilgang på engasjerte helsefagarbeidere, slik at alle som trenger det, skal få den hjelpen de trenger – når de trenger den.

Faggruppas fokus er å synliggjøre yrkesgruppa - utdanningen, yrkesidentiteten og yrkesstoltheten, ikke minst for at de unge skal seat det er spennende å jobbe med omsorg.

Den beste reklamen vi kan få er stolte medarbeidere som snakker med andre om faget og hvor flott det er å være helsefagarbeider. Vi vil få fram de gode mulighetene som venter på deg i grunn- og videreutdanningen på Fagskolen.

Faggruppas målsetting er åheve statusen av yrket. Yrkesgruppene må gis kompetanseutvikling og karrieremuligheter. Får vi til det, tror vi at det blir lettere å nå målsettingen om å rekruttere mange flere helsefagarbeidere.

Vi er opptatt av at unge velger utdanning i helsearbeiderfaget gjennom videregående skole.

Faggruppa oppfordrer rådgivertjenesten, klasseansvarlige, veiledere og instruktører til å sette seg grundig inn i faget og bidra til god informasjon og god omdømmebygging.

Kommunene må opprette flere læreplasser og det må gis mulighet til læreplasser i sykehus. Faggruppa er svært glad for den nye ”Samfunnskontrakten for flere læreplasser” som er undertegnet av både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Skal vi lykkes med rekruttering av unge, må lærlingene etter bestått fagprøve gis tilbud om 100 % stilling.

Alle pasienter har rett til helsetjenester av god kvalitet. Dette innebærer ikke bare et høyt spesialisert behandlingstilbud, men også høy kvalitet på omsorgen. Det er hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsefagarbeidere spesialister på. Vær stolt av yrket dere har valgt og den jobben dere gjør!

Omsorg er fremtidens medisin!

Fagforbundet – Seksjon helse og sosial
Faggruppe for helsefagarbeidere