Ny verktøykasse: På jakt i den store selskapsjungelen

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Kommersielle selskaper erobrer den norske velferdsstaten, og de har plantet sugerørene godt i fellesskapets kasser. Hvordan kan vi synliggjøre dette?

28.02.2011 av Helene Bank
Sist oppdatert: 03.03.2011

En av de store utfordringene er å få oversikten, både i forhold til hvor mye fra felleskassene som blir privateid, hvordan eierselskapene opererer med mor- og datterselskap, og om de har eiere i skatteparadis.

Egen vertøykasse

For Velferdsstaten har nå laga en verktøykasse som være kan hjelp i jobben med å sikre at fellesskapets verdier går til fellesskapet, og at vi beholder åpenhet og offentlig styring med våre felles ressurser. Vi fyller stadig på med nye verktøy som kan brukes av både store og små, enkeltpersoner, journalister, kommunepolitikere og organisasjoner. Bli med på en spennende jakt i den store selskapsjungelen! Jo flere som etterspør informasjon og bidrar i gravearbeidet, desto mer informasjon får offentligheten.

Slik søker du deg fram – for eksempel til en barnehage:

• Gå inn på kommunens hjemmeside på oversikten over barnehager.
  • På nettsiden www.proff.no skriver du navnet på barnehagen inn i feltet og klikker på [søk]. Hvis det er et aksjeselskap, får du antakelig opp kurver over barnehagens driftsinntekter og resultat før skatt for de siste årene.
  • Litt nede på siden finner du oversikt over eventuelle eiere/største aksjonærer. Skriv navnet i søkefeltet. Slik kan du fortsette med å lete deg oppover helt til du kanskje finner en eller flere eiere som er enkeltpersoner.
  • Søk, og se hvor mange roller de har i norsk næringsliv. Du kan også søke på navnet i www.skattelistene.no. Da får du se hvor stor formue og inntekt de har hatt de siste to årene.
  • Det kan også hende at du ender opp med et selskap som ikke er registrert i Norge, og må fortsette søket på annen måte.
  • Du kan fortsette ved å søke på firmanavn på www.google.no. På firmaets hjemmeside vil du ofte finne årsmeldinger, og kan finne ut om selskapet eier flere selskaper eller avdelinger, og hvem som er eiere – for eksempel store investeringsselskap som er registrert i skatteparadis.
  • Ofte kan man også finne mye informasjon gjennom generelle internettsøk eller nyhetsdatabaser. Her finner du kanskje ut hvilke erfaringer andre har med selskapet.

Sjokkert over funn

Slik fant For Velferdsstaten informasjonen vi brukte i heftet ”Private sugerør i fellesskapets kasser”. Vi må innrømme at vi ble sjokkert over hva vi fant. Den enkelt barnehage kunne både være en del av et omfattende konsern og et virvar av investerings- og eiendomsselskap. Vi fant ut at det på kort tid hadde bygget seg opp store verdier i barnehagenes eierselskaper.

En illustrasjon på hvordan du tegner opp strukturen finner du på www.velferdsstaten.no. Klikk på verktøykassa på forsida.

God jakt!