Kirkelige barnehager saksøker egne ansatte

Fagforbundet har stevnet Akasia, mens selskapet har stevnet 90 av sine egne ansatte i en konflikt som i hovedsak handler om pensjonsordninger. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Det er full konflikt mellom Fagforbundet og det kirkelige barnehageselskapet Akasia i Bergen. Forbundet har stevnet selskapet for arbeidsretten, og Akasia har svart med å stevne 90 ansatte for tingretten.

30.03.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.05.2017

– Jeg har aldri vært med på lignende, sier Trude Haukås i Fagforbundet, til NRK Hordaland.

Les hele saken «Kyrkjeleg barnehagekjede til sak mot eigne tilsette» på NRK Hordaland sine nettsider

Striden handler om medlemmenes rett til å beholde sine pensjonsavtaler etter at Bergen kirkelig fellesråd skilte ut deler av virksomheten i flere aksjeselskaper, blant annet Akasia Barnehage AS.

Til tross for at Akasia ikke valgte å reservere seg mot tariffavtalen de ansatte hadde, meldte selskapet alle ut av den tariffestede pensjonsordninga og inn i en pensjonsordning Akasia selv har opprettet.

– Hadde rett til å beholde pensjonsavtaler

Fagforbundet mener medlemmene har rett til å beholde sine pensjonsavtaler, mens Akasia mener en hjemmel i arbeidsmiljøloven gir dem lov til å melde de ansatte ut av den tariffestede pensjonsordningen.

– Selv om selskapet hadde reservert seg, mener vi at de ikke uten videre hadde anledning til å melde de ansatte ut av den tariffestet pensjonsordningen. Når de ikke reserverte seg, hadde de i hvert fall ingen mulighet til å gjøre dette, sier påtroppende leder av Fagforbundets forhandlingsenhet, Tone Faugli, til Fagbladet.

Utdanningsforbundet og Delta, som også organiserer barnehageansatte i Akasia, støtter søksmålet.

Kirken er blitt en gigant i det private barnehagemarkedet i Bergen

Bergen kirkelige fellesråd (BFK) er en av de største aktørene på den private barnehagemarkedet i Bergen. Siden fellesrådet kjøpte den første barnehagen i 2007, har de tatt kontroll over 1.500 barnehageplasser med 380 ansatte. BFK har tatt opp lån på 420 millioner kroner for å finansiere oppkjøp og nybygg, og har nå 20 barnehager.

Les saken «Kyrkja storeigar i barnehagar» i Fagbladet