Valgretten vant fram

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet vant en knusende seier over Oslo kommune da Oslo tingrett slo fast at ni sykehjemsansatte får beholde jobbene sine i kommunen.

16.11.2010 av Ellisiv Solskinnsbakk Selnes
Sist oppdatert: 22.11.2010

Fagforbundet førte saken på vegne av ansatte som ble overtallige ved privatisering av Oppsalhjemmet.

Da Norlandia omsorg vant anbudsrunden om å drive Oppsalhjemmet fra 1. mai i fjor, ønsket de å sette alt som ikke tilhørte kjernevirksomheten. Det vil si renhold, kjøkken og vaskeri. Dette ble ikke formidlet tydelig til ansatte og tillitsvalgte, verken av Oslo kommune eller Norlandia, før få dager etter overdragelsen. De ansatte hadde arbeidet under en måned for den nye arbeidsgiveren da de mottok oppsigelse.

Ønsket Oslo kommune

Gruppa ansatte som ble berørt ønsket da å bli hos sin gamle arbeidsgiver, Oslo kommune, og ville benytte seg av valgretten. Muligheten for omplassering i Norlandia var liten, ettersom de berørte  tilhørte yrker som ligger utenfor Norlandias kjernevirksomhet, mens muligheten ved overtallighet i Oslo kommune var langt bedre. Der har det aldri skjedd oppsigelse grunnet overtallighet. I et brev 12. mai erklærte Fagforbundet valgrett på vegne av disse medlemmene. (Mer om valgrett i Faglig kokebok)

Valgrett ved negativ inngripen

Saken dreide seg i hovedsak om situasjonen rundt overdragelsen utløste valgrett, og om den ble utøvd i tide. Retten understreket at arbeidstakere ved virksomhetsoverdragelse i utgangspunktet ikke har valgrett. Det skal mye til for å fravike dette. Det foreligger likevel valgrett ved inngripende negative endringer i arbeidssituasjonen. Dette gjelder spesielt når utviklinga bekrefter antakelser arbeidstakerne har hatt om en forverret situasjon etter overføringen, og som de ga uttrykk for før denne fant sted. Usikkerhet med hensyn til overtallighet er også et forhold av betydning. Retten kom fram til at situasjonen rundt overdragelsen av Oppsalhjemmet utvilsomt utløste valgrett for de ansatte utenfor kjernevirksomheten.

Tidsnok

Når det gjelder spørsmålet om valgretten ble utøvd i tide, finnes det ingen bestemte frister, som det gjør ved bruk av reservasjonsrett. Retten utledet likevel av tidligere dommer at det å vente mer enn ett år med å erklære valgrett, er klart for seint. Retten godtok derfor Fagforbundets brev fra 12. mai som en erklæring av valgrett. Det at valgretten ble gjort kjent først etter overtakelsen mente retten at kommunen kan takke seg selv for, idet mangelfull informasjon ble gitt underveis, både til tillitsvalgte og ansatte.

Retten ga Fagforbundet medhold på alle punkter. Oslo kommune har anket dommen.