Yrkesskadeerstatning etter flere år

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Et medlem av Fagforbundet fikk 900 000 kroner i yrkesskadeerstatning, etter et rettsforlik med KLP.

09.12.2010 av Anders Hamre Sveen
Sist oppdatert: 13.12.2010

Den 20. januar 1999 var et medlem av Fagforbundet, som arbeidet som miljøarbeider innen Bufetat i Aust-Agder, utsatt for et arbeidsuhell. Vedkommende freste snø da den motoriserte freseren satt seg fast. Det førte til at vedkommende sklei, falt og slo hodet og øvre delen av ryggen. Vedkommende ble uvel og dro hjem samme dag. Medlemmet har vært plaget av hodepine, trøtthet, redusert utholdenhet og konsentrasjonsvansker siden fallet.

Fram og tilbake med Trygdekontoret

Medlemmet ble sykemeldt etter arbeidsuhellet og kom etterhvert på forskjellige tiltak/støtteordninger fra trygdekontor/A-etat. Medlemmet prøvde aktiv sykemelding, og det ble gjort forsøk med tilrettelegging på arbeidsplassen.

I 2004 avslo trygdekontoret vedkommendes søknad om tidsbegrenset uførepensjon. Da koblet kompetansesenteret i Skien inn LOs juridiske avdeling. Kompetansesenteret hadde tidligere henvendt seg til KLP Skadeforsikring og bedt om at samtlige frister i saken ble utsatt inntil medlemmet var ferdig utredet av A-etat/trygdeetat.

Saken ble brakt inn for Forskringsskadenemnda i 2005, for å hindre tap i eventuelle rettigheter i relasjon til Yrkesskadeerstatningsloven (Yrkesskadeforsikringsloven & Yrkesskadetrygdloven).

Medlemmet søkte igjen om tidsbegrenset uførepensjon i juli 2005. Det ble da innvilget tidsbegrenset uførepensjon etter en uføregrad på 100 prosent fra 1. september 2005 til 31. august 2008, etter bestemmelsene i folketrygdlovens kapittel 12. Det ble lagt vekt på at Fagforbundets medlem er ung, har utdanning og yrkeserfaring. Det kan ikke utelukkes en bedring i framtida. Fagforbundets medlem ønsker selv å arbeide.

Spesialisterklæringene

Spesialisterklæringene i saken spriket fra å hevde "ingen årsakssammenheng" mellom arbeidsuhellet og medlemmets sykdom til at det er "overveiende sannsynlig" at det er en slik årssakssammenheng.

Stevning og forlik

KLP Skadeforsikring utbetalte 8. desember 2003 et á konto beløp kr 50 000,- i påvente av en nærmere avklaring i saken. På grunn av uenighet om ansvarsgrunnlaget for medlemmets yrkesskade og utmåling stevnet Fagforbundet og LO KLP Skadeforsikring AS for Aust-Agder tingrett.

Den 7. oktober 2010 ble det enighet om å inngå et rettsforlik. KLP Skadeforsikring AS måtte betale medlemmet av Fagforbundet fullt og endelig oppgjør for yrkesskaden på kr 900 000,-, bestående av ménerstatning på kr 100 000,- og risikoerstatning på kr 800 000. KLP måtte også dekke medlemmets saksomkostninger i saken.

Det ble også enighte om at eventuelle framtidige vedtak fra Folketrygden som fører til utbetaling skal skje i samsvar med Hovedtariffavtalens § 11 punkt 1 til 8.