Beholdt jobb i kommunen etter privatisering

De ansatte ved Oppsalhjemmet i Oslo kommune hadde rett til å beholde jobbene sine i kommunen, da sjukehjemmet ble overdratt til Norlandia i 2009.

23.01.2012 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 31.01.2012

Borgarting lagmannsrett ga nylig sju ansatte rett til å bli i kommunen. Det vil si vende tilbake til kommunen etter å ha arbeidet på Oppsalhjemmet for Norlandia siden 2009.

Det skulle vise seg at det ikke var rare tilbudet en del av de ansatte skulle få. Norlandia ville sette ut driften av renhold/vaskeri, vaktmester, resepsjon og kjøkken til underleverandører, men det fortalte de ikke før overdragelsen. De ansatte ville i realiteten bli overdratt til en arbeidsgiver som hadde tenkt å si dem opp. Noen få dager etter at Norlandia hadde overtatt kom også oppsigelsene.

Dermed hevdet Fagforbundet på vegne av sine medlemmer som var berørt retten til å velge å forbli i Oslo kommune. Valgretten er utviklet gjennom rettspraksis (blant annet Høyesteretts dom i saken om omdanning av Renholdsverket fra kommunal etat til aksjeselskapet Miljøtransport AS).

§16-5 i AML gir de ansattes tillitsvalgte en rekke rettigheter ved virksomhetsoverdragelse. Der er det blant annet bestemt at det skal gis informasjon om planlagte tiltak overfor de ansatte og rettslige, sosiale og økonomiske endringer for arbeidstakerne som kan følge av en virksomhetsoverdragelse.

Retten skulle ta stilling både til spørsmålet om de berørte ansatte hadde rett til å velge å forbli ansatt i Oslo kommune, og om de ansatte ved blant annet Fagforbundet hadde fremmet kravet tidsnok.

Lagmannsretten slår fast at hovedregelen ved denne typen virksomhetsoverdragelser er at de ansatte ikke har noen rett til å fortsette hos sin tidligere arbeidsgiver, hvis ikke overdragelsen ”…fører til ikke uvesentlige endringer i arbeidstakernes situasjon”. Retten kom altså til at usikkerheten knyttet til de ansattes framtidige arbeidsforhold var betydelige og at de ansatte dermed hadde rett til å kreve å beholde sitt ansettelsesforhold i Oslo kommune.

De ansatte fikk også medhold i at de hadde benyttet seg av valgretten tidsnok. Retten la stor vekt på at både Oslo kommune og Norlandia var informert om at Norlandia ikke hadde tenkt å beholde disse ansatte, men at de ansatte selv og deres tillitsvalgte først fikk vite dette etter at selskapet overtok driften av Oppsalhjemmet. De tillitsvalgte brukte bare få dager på å sette fram krav om å bruke valgretten når de fikk vite at disse folka skulle sies opp.

– Det er en viktig dom fordi den styrker stillingsvernet for en utsatt gruppe – ansatte i såkalte støttefunksjoner. Det var viktig at de tillitsvalgte fulgte opp og reagert raskt. Et medlem i et annet forbund, vant ikke fram i den samme saken, fordi forbundets tillitsvalgte brukte over tre måneder på å fremme krav om valgrett, sier forbundsadvokat Hans Christian Monsen i Fagforbundet. Dette viser at vi er helt avhengig av skolerte og våkne tillitsvalgte. Dem har vi heldigvis mange av i Fagforbundet, avslutter Monsen.