Lesbisk kvinne trakassert på menighetsmøte

Illustrasjon: Trude Tjensvold

En lesbisk kvinne ble ansatt i fast stilling som leder for trosopplæringsarbeidet for barn og unge i en menighet i Oslo. Før hun tiltrådte, ble ansettelsen av henne diskutert på et åpent menighetsmøte. Hun ble anbefalt å ikke være til stede på møtet, men hennes kone var der og reagerte sterkt på debatten.

12.12.2013 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 20.12.2013

Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) henvendte seg til Likestillings- og diskrimineringsombudet på vegne av kvinnen for å få vurdert om kvinnen hadde blitt utsatt for trakassering på grunn av seksuell orientering.

Frykt for «homofil smitte»

Ombudet mente at debatten på menighetsmøtet utgjorde trakassering av kvinnen. Det var skrevet referat fra møtet, og uttalelsene som er nedtegnet handlet blant annet om homofil samlivsform ved ansettelser generelt, men også om ansettelsen av kvinnen. På møtet ble det uttrykt frykt for «homofil smitte» og at hennes legning ville ha dårlig påvirkning på menighetens barn og unge.  Det framkom ulike syn på valget av henne, og noen mente  dette var splittende for menigheten, mens andre støttet valget og oppfordret til å ønske henne velkommen. Debatten varte lenge, og kvinnens kone karakteriserte den som et personangrep.

Arbeidsgiver grep ikke inn

Noen av dem som deltok i debatten var personer som arbeidet som frivillige i menigheten, herunder innenfor barne- og ungdomsarbeid. En viktig del av stillingen til kvinnen ville være å samarbeide med frivillige på dette området, og trakasseringen ville dermed ha betydning for hennes arbeidsforhold. Hennes arbeidsgiver var referent på møtet, uten å gripe inn i debatten som oppsto.

Arbeidsgiver ansvarlig

Ombudet uttalte at det ikke var et vilkår for å konstatere trakassering etter arbeidsmiljøloven § 13-1 (2) at arbeidsgiver selv har trakassert arbeidstakeren. Arbeidsgiver kan også være ansvarlig for trakassering begått av andre. I denne saken ble arbeidsgiver holdt ansvarlig for uttalelsene fra frivillige i menigheten. Ombudet mente dessuten at arbeidsgiver hadde plikt til å gripe inn og hindre ytterligere trakassering av kvinnen da debatten oppsto.

Brutalt eksempel

Nemnda har gitt kvinnen medhold i at hennes arbeidsgiver, Kirkelig fellesråd i Oslo, brøt arbeidsmiljøloven da de ikke hindret at saken ble tatt opp på møtet. Kirkelig fellesråd i Oslo anførte i sitt tilsvar til nemnda at det som skjer på et menighetsmøte ikke er deres ansvar, men nemnda er uenig:

«Når Den norske kirke har organisert seg på en slik måte at virksomhetsansvaret og arbeidsgiveransvaret er fordelt på to organer, innebærer ikke dette at fellesrådet kan fraskrive seg ansvaret ved å vise til manglende instruksjons- og sanksjonsmyndighet overfor menighetsrådet», heter det i vedtaket.

Fagforbundet teoLOgene, som har bistått kvinnen i denne saken, mente møtet i menigheten er «et brutalt eksempel på hvordan det går når kirken ikke makter å balansere ytringsfrihet mot plikten til å ta vare på enkelmennesker, i dette tilfellet en ansatt».