Betalt når du er på kurs?

Har ansatte og tillitsvalgte rett til fri med lønn når de skal på kurs arrangert av Fagforbundet eller LO Stat? De senere åra har det vært flere dommer på nettopp dette temaet – her er noen av dem.

16.06.2015 av Anne Kathrine Ellila
Sist oppdatert: 22.06.2015

Hovedavtalen mellom Spekter og LO (v/LO Stat) fyller 20 år i år. Da den ble til, tok Spekter (som da het NAVO) og LO Stat, utgangspunkt i hver sin hovedavtale. Spekter hadde LO-NHO-avtalen som forbilde, mens LO Stat ønsket at den skulle bli mest mulig lik statens hovedavtale. Spekter ville at kursdeltakelse skulle være fri uten lønn, mens LO Stat ønsket fri med lønn. Resultatet ble en mellomløsning, hvor kravet om fri med lønn ble delvis innvilget. Nøyaktig hvor man møttes på middelveien, ble man aldri helt enige om og tvistene måtte til Arbeidsretten.

Gjelder alle

Tjenestefri reguleres i § 26 for ansatte og § 52 for tillitsvalgte. Med ansatte har vi (LO) alltid ment alle ansatte. Spekter, derimot, mente at § 26 kun omfattet andre tillitsvalgte enn de som var valgt etter hovedavtalens bestemmelser, eller andre som kan nyttiggjøre seg kurs på bakgrunn av en særlig rolle, for eksempel som medlem i et turnusutvalg, samt de som er under opplæring for å bli tillitsvalgte. I 2014 ga Arbeidsretten LO Stat medhold i tolkningen om at en ansatt er en ansatt. (ARD-2014-15).

Sentral styring

En innstramning i bestemmelsene var hvem som kunne være kursarrangør for at man skulle få permisjon med lønn. Mens statens hovedavtale brukte formuleringen «arbeidsorganisasjon» er vilkår­et her at kurset skal arrangeres av vedkommende forbund/forening, hovedorganisasjon og opplysningsorganisasjon. «Den endringen som skjedde i bestemmelsens ordlyd tilsier at det sentrale organisasjonsleddet må medvirke til gjennomføringen av kursene.» slår Arbeidsretten fast i ARD-2012-2 (56).

To tvister om kurs

Hvilken medvirkning som kreves, må vurderes konkret og to tvister om dette ble behandlet i Arbeidsretten i 2009.
Møre og Romsdal Transportarbeiderforening arrangerte i samarbeid med Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening kurs om arbeidsplanlegging. Her fikk LO Stat medhold fordi forbundet sentralt hadde styringen med kursvirksomheten. Alle forslag til kurs skulle sendes inn til forbundet, og det var forbundsstyret som endelig vedtok forbundets årlige kursvirksomhet. (ARD-2009-14)

I den andre tvisten var tilknytningen til forbundet sentralt atskillig svakere. Kurset om pensjonsreformen var initiert og gjennomført i regi av Bilpersonalets Forening i Drammen. At dette er avdeling 24 av Norsk Jernbaneforbund var ikke nok for å si at kurset er arrangert av forbundet sentralt.

LO Stat fikk heller ikke medhold i 2012, da NTL Norsk Tipping arrangerte kurs om pensjon. Det var den lokale avdelingen som tok initiativ til når kurset skulle gjennomføres og til kursets innhold selv om man fikk økonomisk støtte fra forbundet sentralt. (ARD-2012-2).