Når pensjon blir fripolise - bør ansatte beholde garantert rente, eller gjøre investeringsvalg?

Aktivere SmartRedigering- innhold introside for nye publisister

Aktivere SmartRedigering- innhold introside for nye publisister (Foto: Escio)

Ansatte i FUS-barnehagene får i disse dager brev fra Storebrand om pensjon fordi FUS har lagt om pensjonsordningen for de ansatte. Hva er lurt å gjøre?

08.03.2017 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 08.03.2017

Det som er tjent opp i den gamle pensjonsordningen er nå gjort om til en såkalt fripolise og de ansatte blir bedt om å velge om de vil beholde den garanterte renten eller om de vil foreta investeringsvalg med pengene i fripolisen.

Ta det rolig – ingen hast

– Ta det med ro, dette haster ikke, er rådet fra Fagforbundets pensjonsekspert Steinar Fuglevaag. Men det er lurt å gjøre en vurdering av hva som er det riktige, spesielt for de som har lenge igjen til de blir pensjonister.

Den garanterte renten for fripolisen ligger på rundt 3 prosent. Den vil du få uansett hvordan det går i aksjemarkedene, velger du investeringsvalg faller denne garantien bort. Det betyr at du enten kan vinne i form av økt pensjon, eller du kan tape på grunn av svingninger på verdens børser.  Det som er helt sikkert er at banken er tjent med å bli kvitt denne garantien. Derfor vil de ofte anbefale i hvert fall unge mennesker å øke risikoen. Det kan være et godt råd, men er ikke alltid det, forteller Fuglevaag

Bruk testen

Han anbefaler at man tar Storebrands egen test på om det vil lønne seg.

– Det er ikke lenge siden Magne Gundersen, kjent fra Luksusfellen på TV3 og Sparebank1 rådet folk til å beholde rentegarantien. Hans argument var at en sikker avkastning er bedre enn en som innebærer risiko for tap.

Bankene sikrer seg selv

Forbrukerrådet har laget et notat som sier at yngre personer kan ha mer å tjene på å velge investeringsvalg enn eldre. Men de kommer også med en kraftig advarsel. De skriver:

• Det er ingen hemmelighet at forsikringsselskapene i dagens marked har store økonomiske fordeler av at fripolisekundene går over til aksjebasert forvaltning.
  • Det skyldes at fripoliser med garantert avkastning er svært dyrt for forsikringsselskapene når rentenivået er lavt.

Når selskapene tjener mye på at kundene velger det ene, og står i fare for å tape mye på at kundene velger det andre, kan rådgivningen bli påvirket.

Til og med Finans Norge, finansbransjens egen interesseorganisasjon råder folk til å bruke tid og sette seg godt inn i dette, før de sier fra seg rentegarantien. Finans Norges direktør, Idar Kreuzer sier dette:

– Eventuell overgang til investeringsvalg, og deretter valg av konkrete plasseringsformer er derfor viktige spørsmål som man må sette seg grundig inn i før beslutninger tas.

– For Fagforbundet er det viktig å informere medlemmene om at forsikringsselskapet ikke er nøytralt, de gir råd som kan tjene dem selv, men også kanskje kunden, sier Steinar Fuglevaag.