Verneombudskurs for frisører

Verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget har plikt til å gjennomføre verneombudskurs. Derfor inviterer Fagforbundet, Frisørenes Fagforening, Norske Frisør- og Velværebedrifter og NHO Handel til verneombudskurs i regi av arbeidsmiljøsenteret. Arbeidsmiljøsenteret har siden 1936 levert HMS-kurs til norske virksomheter, se www.arbeidsmiljo.no (Foto: Mette Haugen)

Fagforbundet, Frisørenes Fagforening, Norske Frisør- og Velværebedrifter og NHO Handel inviterer til verneombudskurs våren 2017.

24.11.2016 av Anne-Mari Samskott
Sist oppdatert: 24.11.2016

Grunnkurs i arbeidsmiljø for frisører - 3 dager på kurs og 2 dager hjemmeoppgaver

Verneombudskurset skal blant annet gi deltakerne forståelse av hva et fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer, kunnskap om det løpende helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, og gjennomføring av en enkel risikovurdering.

Kurset er tilpasset frisørbransjen og består av tilsammen 3 dager med kurssamlinger og 2 dager med hjemmeoppgaver. Kurset oppfyller lovens krav til 40 timers opplæring for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg.

Målet er at kurset skal gi deltakerne forståelse for hvordan HMS-arbeidet bør drives på arbeidsplassen. Et godt HMS-arbeid er viktig i arbeidet for økt trivsel og lavt sykefravær.

Faglig innhold:

- Innføring i arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter

- Arbeidsgiver, arbeidstaker, leder, verneombudet og bedriftshelsetjenestens rolle i arbeidsmiljøarbeidet

- Hvordan jobbe med fysisk og psykososialt arbeidsmiljø

- Krav til systematikk i HMS-arbeidet

- Ergonomi

- Kjemisk helsefare

Kurset legger opp til dialog, trening, refleksjon og aktiv bruk av deltakernes erfaringer.

Målgruppe: Verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg i frisørbransjen. Arbeidsgivere anbefales å melde seg på samme kurs.

Valg av verneombud: Har dere ikke verneombud er det fort gjort å få på plass. Arbeidstakerne i bedriften velger en person. Den ansatte som utnevner bør ha jobbet minst to år i bedriften. Leder kan ikke velges. Les mer om valg av verneombud her.

Forkunnskaper: Ingen

Påmelding til verneombudskurs jan/feb 2017

Praktiske opplysninger:

Tid: 23. og  24. januar., og 13. februar 2017 fra 09:00-15:30

Sted: Næringslivets Hus, Middelthunsgate 27, Majorstuen, Oslo

Arrangør: Arbeidsmiljøsenteret i samarbeid med Fagforbundet, Frisørenes Fagforening, NFVB og NHO Handel

Medlemspris: 5.450 kr

Ikke-medlemspris: 6.450 kr

Kontaktinformasjon: Marie Hellwege, NHO Handel, 986 786 14, marie.hellwege@nhohandel.no

Det kommer verneombudkurs i Tromsø, Trondheim, Kristiansand og Bergen. Mer informasjon kommer.