På arbeidsplassbesøk på Oppsalhjemmet

På Oppsalhjemmet f.f.v Lærling Maria Strøm, Synnøve Olausen, Eva Jensen, Lin Reierstad, (bak) Ann-Iren S.johansen, Steinar Reksten, Liv Krossøy og Gry Mørkrid ( Seksjonsleder Fagforbundet pleie og omsorg i Oslo). (Foto: Faggruppe for Helsefagarbeidere)

Faggruppa for helsefagarbeidere fikk omvisning på avdelingene og det var meget glade og positive beboere vi møtte. "Her har vi det godt".

03.03.2014 av Ann-Iren Stokmo Johansen
Sist oppdatert: 04.03.2014

Vi hadde møte med 3 flotte hjelpepleiere og en lærling. Vi snakket litt om videreutdanninger og hverdagen generelt. På spørsmål til lærling Maria om hva som gjorde at hun valgte å bli helsefagarbeider ble det litt smålatter før svaret kom.

- Skulle egentlig bli lærer, tok grunnkurs og påbyggning, men etter å ha jobbet som Lærervikar og ekstravakt på sykehjemmet hjemme så var det ikke tvil om hva jeg trivdes best å jobbe med. Derfor ble det lærling og startet her på Oppsalhjemmet i september 2013.

- Trives veldig godt, får jobbe mye selvstendig noe som passer meg veldig bra. Har veileder som jeg har en del vakter sammen med og god dialog med ansatte og det er rom for å spørre om man har behov for det.

Kvalitetssjef Elin Haug Nygård var også tilstede og forteller at de tilrettelegger for etter og videreutdanninger. De har også samarbeid med videregående og høyskole for å ta inn studenter. NAV er også en samarbeidspartner - "folk ut i arbeid".

Flere pleieassistenter har fått tilrettelagt for å ta fagutdanning.

I hver avdeling er det 1 avdelingssykepleier og fagteam der 3 av teamlederne er hjelpepleiere. Det er selvsagt faggruppa veldig fornøyd med.

De har mål om 2-3 lærlinger, pr. i dag har de to flotte og flinke jenter.

Sykehjemmet driftes i dag av Norlandia Care. Det er et stort sykehjem med ca.150 beboere.

Tusen takk til Gry Mørkrid som tok oss med og hadde fin omvisning med oss og takk til Oppsalhjemmet og de ansatte som tok så godt imot oss.