Folkehjelpa på nettverkssamling

Camilla Peace Sundvoll, Irma Julardzija og Evelyn Støen fra Norsk Folkehjelp.

Camilla Peace Sundvoll, Irma Julardzija og Evelyn Støen fra Norsk Folkehjelp. (Foto: Randi Tevik)

– Vi har et stor ansvar og potensiale for å skape tilhørighet og hindre utenforskap, sa Camilla Peace Sundvoll, rådgiver for flyktning- og integreringsarbeid i folkehjelpa, til nettverket for tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn.

18.11.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.11.2016

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp samarbeider både nasjonalt og internasjonalt. På samlinga for det nasjonale nettverket for tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn i november, var tre rådgivere fra Norsk Folkehjelp sammen med Fagforbundets folk.

Kvinner kan

Camilla Peace Sundvoll hadde innlegg om Kvinner kan, som er kompetansefremmende kurs for å motivere innvandrerkvinner til å involvere seg, delta og bli mer synlig. Evelyn Støen snakket om demokratibygging, om veien til jobb og viktigheten av å kjenne sine rettigheter.

Arbeid i asylmottak

Norsk Folkehjelp driver asylmottak over hele landet og har erfaring fra praktisk arbeid blant de som bor der. I lokalsamfunn der mottaka ligger, er det stort behov for møteplasser, og der er Fagforbundets medlemmer og tillitsvalgte nøkkelpersoner.

– Vi i Norsk Folkehjelp er svært stolte av samarbeidet med Fagforbundet, og jeg er sikker på at vi kan gjøre enda mer sammen i lokalsamfunn og mottak, sa Irma Julardzija.

Hun understreket spesielt verdien og viktigheten av at både Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har et fundament basert på solidaritet, ikke på veldedighet.

Les også Mangfold gir muligheter