Covid-19 i Sør-Afrika

Kubansk helsepersonell ankommer Sør-Afrika for å hjelpe til å stoppe spredningen av covid-19. (Foto: BABA JIYANE)

Fagforbund i Sør-Afrika sloss for vernetiltak og tilgjengelighet av medisiner og tester. Covid-19 har gitt nye arbeidsoppgaver til fagforbund verden over.

21.08.2020 av Rolv Rynning Hanssen
Sist oppdatert: 31.08.2020

I Sør-Afrika slåss de store fagforbundene for å få flere tester, ikke færre som nå. Det er særlig to ting som er viktig for fagforbundene; nok beskyttelsesutstyr til helsearbeidere og trygg transport til og fra arbeid.I tillegg er det protester mot myndighetenes portforbud, som de mener også er ment å stoppe protester mot regjeringen.

Men Sør-Afrika har Afrikas beste helsevesen, så de har greid å takle det verste under pandemien. Prisen har vært høy, noen fagforbund sier at 10 prosent av de mange koronadødsfallene er arbeidere i helsevesenet. Tallene er usikre.

Det er sterke anklager om korrupsjon i forbindelse med anskaffelse av covid-19 verneutstyr.

Zimbabwe

Det samme er tilfelle i nabolandet Zimbabwe. Der ble helseministeren sparket pga. korrupsjon, og posten ble gitt til den tidligere militære sjefen i landet. Etter kuppet i 2017 ble han visepresident. Som Sør-Afrika har Zimbabwe vært under måneders lang nedstengning.

Det betyr at fattigfolket som bokstavelig talt lever fra hånd til munn ikke får solgt varer fra hagen eller håndverksprodukter på de tettpakka markedene. Portforbudet håndteres meget strengt med voldelige regjeringssoldater i gatene. Og får man ikke inntekter, kan man ikke få fatt i basisprodukter. Svært mange er på sultegrensa. Så med galgenhumor spør folk om de skal dø av sult eller korona.

Og prisene øker – inflasjonen er nå mer enn åtte hundre prosent.

Må betale i dollar

Det offentlige helsevesenet kollapser – ikke bare pga covid-19 – men mangel på generell understøttelse fra regjeringen. Man fikk testutstyr for covid-19 fra Kina, mye ble borte pga korrupsjon. Drivstoff får du nå nesten bare kjøpt med utenlandsk valuta – USD.

Alt dette har drevet Zimbabwean Nurses Association (ZINA) til aksjon. Det PSI-tilsluttede sykepleierforbundet er når dette skrives inne i dag 63 av en streik i protest mot mangel på utstyr og medisiner, mangel på verneutstyr når de skal behandle covid-19 pasienter og mangel på mulighet for komme til og fra jobb.  De krever lønn i USD slik at de kan kjøpe drivstoff.

De har fått oppslutning, litt fra og til, fra legene. De er også i streik nå. Sykehusene er dermed bemannet av studenter og andre under opplæring.

Streik eller dø

Dermed er de fremste våpnene for å bekjempe korona satt ut av spill. Streik eller dø er parolen blant enkelte sykepleiere.  Regjeringen har suspendert alle forhandlinger de neste tre månedene, så en løsning ser ikke ut til å komme.

Fagforbundene har det atskillig tøffere enn vi har. Og sykepleiere med månedslønn på 30 USD og leger med ei dagslønn på 6-7 USD forteller mye om hvorfor så mange forsvinner til utlandet, og det forverrer krisa ytterligere.