Arbeidslivet trenger kontorfaglig kompetanse

Utdanningsdirektoratet la nylig fram en rapport om yrkesfagene. Nedlegging av 32 yrkesfag, deriblant kontorfaget, og oppretting av nye utdanningsprogram er blant forslagene.

05.10.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.10.2016

Trond Isaksen

– Vi er overrasket over forslaget om å avvikle kontor- og administrasjonsfaget. I rapporten påstås det at faget har liten eller ingen betydning for arbeidslivet. Vi er uenige og mener at arbeidslivet trenger kontorfaglig kompetanse, sier Britt Silseth, leder av Seksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet.

– Kontorfaglige arbeidsoppgaver finnes både i offentlig og privat sektor, men det er ofte en utfordring å samle disse oppgavene i én stilling. Dermed settes overkvalifisert arbeidskraft til å utføre arbeidsoppgaver som kunne passet bedre for faglærte. Ofte fører dette til gjennomtrekk av ansatte og misnøye blant dem som har disse stillingene, sier Silseth.

Må se på fagsammensetning

Fagforbundet organiserer mange med fagbrev, og bidrar kontinuerlig med å forbedre og videreutvikle yrkesfaglig utdanning.

– Lederstøtteoppgaver er én type oppgaver hvor kontor- og administrasjonsfaglærte kan gjøre en solid jobb. Vi synes det vil være langt bedre å se nærmere på fagsammensetningen, enn å legge ned kontor- og administrasjonsfaget. Spesielt på Vg2, hvor det i dag er felles løp for salgsfaget og for kontor- og administrasjonsfaget, sier Silseth.

Arbeidslivet skal inkludere alle

Det er god søkning til kontor- og administrasjonsfaget. En nedlegging av faget vil ødelegge muligheten til å tilføre arbeidslivet fagarbeidere med spesialkompetanse på kontor- og administrasjon.

– Ikke alle trenger høyere utdanning, og et viktig prinsipp er rett person på rett plass. Vår erfaring er at fagarbeidere bidrar til bedre intern arbeidsdeling, fastslår Silseth.

Utdanningsdirektoratets rapport, som er på 300 sider, går til Kunnskapsdepartementet som deretter sender sin innstilling på høring. Fagforbundet vil være blant høringsinstansene.

Sosial dumping

Ifølge kunnskapsministeren vil rapporten være fundamentet for alle endringer som skal gjøres i yrkesfagene framover.

– Vi forventer at det gjøres et grundig arbeid som også inneholder problemstillinger knyttet til at det i mange av yrkesfagene forekommer sosial dumping. Det er et faktum at mange ungdommer ikke velger å utdanne seg til fag som helt eller delvis er overtatt av billigere, utenlandsk arbeidskraft. Det er kanskje den aller største trusselen mot både yrkesfagene og det norske arbeidslivet generelt, påpeker Silseth.

Også Handel og Kontor reagerer. Les mer på frifagbevegelse.no