Kommunalansattes Nordiske Samarbeids konferanse om Brukerstyrt Personlig Assistanse

"Arbeidet som personlig assistent er ofte ensomt og mange savnet nettverk og arbeidskollegaer å diskutere arbeidet med."

12.11.2018 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 06.12.2018

Dette framkom når personlige assistenter fra Sverige, Danmark, Finland og Norge delte sine erfaringer på en faglige konferanse som ble avholdte i Helsingfors 30. oktober til 1. november. Både Felix fra Sverige, Joao Carlos, Morten og Anne fra Norge kunne konkludere med at personlige assistenter ikke er bortskjemt med møter og konferanser som vektlegger deres arbeid.

Konferansen gav ikke mye plass til avslapping eller sightseeing i vakre Helsinki, men hardt arbeid fra åpning til avslutning. Programmet la opp til mye av medvirkning fra deltakerne, med vekt på erfaringsutveksling, utfordringer, mål og tiltak.

Selv om utfordringene var langt på vei de samme, så er BPA organisert på svært forskjellig måte i de fire nordiske landene. Som et eksempel har Sverige til sammen 80 000 personlige assistenter og er Sveriges fjerde største yrkesgruppe.

Norske Hege Weimann Larsen fra innledet til sesjonen om personlig assistenters arbeidsmiljø. Foruten å drive med undervisning og kursopplegg er Hege også knyttet opp mot Fagforbundet gjennom blant annet å sitte i en av Yrkesseksjon helse og sosials faggruppe for personer med nedsatt funksjonsevne.

Fra Sverige fikk vi en innledning om Kommunals prosjekt »Elskede assistent». Prosjektet omhandler utdanning, utvikling, respekt og status.

I ett års tid har vi hatt et samarbeidsprosjekt med vår søsterorganisasjon i Finland JHL. Prosjektets formål har vært å finne mer effektive måter å ivareta personlige assistenters rettigheter. Vi er nå i sluttfasen av dette arbeidet og en endelig prosjektrapport vil bli lagt fram nærmere jul. Det er Veikko Lehtonen fra JHL som har vært prosjektleder. Veikko informerte også konferansen om hvor langt og noen av de funn som framkommer av prosjektet.

Konferansen konkluderte med at det er et behov for å høye statusen for yrket, sørge for å få de tariffmessige forholdene på plass, iverksette arbeid med kompetanseutviklingstiltak og øke organisasjonsgraden blant personlige assistenter.

Se også en liten video snutt med intervju av noen av deltakerne.