Krisepakkene må gi klima­jobber, krever fag­foreninger og miljø­organisasjoner

Fagforbundets leder, Mette Nord.

Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Sammen med 14 fagforeninger og miljøorganisasjoner krever Fagforbundet i et opprop at regjeringen finansierer og planlegger prosjekter som gir flere norske klimajobber.

03.06.2020 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 09.06.2020

‒ Koronakrisen har vist hvor viktig det er med gode offentlige løsninger og tilbud, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

Hun mener Norge nå har en unik mulighet til å skape nye framtidsrettede arbeidsplasser.

‒ Vår oljerikdom gjør oss godt rustet til å ta store grep for å kutte klimagassutslipp og starte en bærekraftig omstilling. Og det er viktig å se sektorene i sammenheng. Et eksempel er hvordan man med gjenvinningstiltak i avfallssektoren skaper fornybare energikilder til blant annet kollektivtrafikken.

Bussjåfører og anleggsarbeidere i frontlinjen

I oppropet skriver organisasjonene: – Frontlinjen for å begrense klimakrisen vil være bussjåfører som trygt transporterer mange av oss, bygg- og anleggsarbeidere som gjør hus mer energieffektive, og leverandørindustrien og verftsarbeiderne våre, som hjelper med å bygge fornybar energi i Nordsjøen.

Disse har skrevet under: Fagforbundet, El og IT-forbundet, Handel og Kontor, NTL, Unio, Naturviterne, Samfunnsviterne, LO i Oslo og Norsk bonde og småbrukarlag, samt miljøorganisasjonene Concerned Scientists Norway, Framtiden i Våre Hender, Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Besteforeldrenes klimaaksjon.

Du kan lese mer om saken i ABC Nyheter

Les hele oppropet her:

Krisepakkene må gi klimajobber nå!

Vi har en global klimakrise og en rekordhøy arbeidsledighet i Norge. Vi har økonomi og vi har tilgang på fornybare ressurser som gjør det mulig å løse begge deler. Det fins knapt et land i verden som har bedre forutsetninger enn oss for å finansiere og planlegge konkrete prosjekter som både gir arbeidsplasser nå, og som fører til raske og garanterte kutt i utslipp av klimagasser. Vi som skriver under på dette oppropet krever derfor at regjeringen finansierer og planlegger prosjekter som gir oss:

• Utbygging av jernbaneprosjekter, kollektivtransport og grønn skipsfart, og en infrastruktur for lading over hele landet, både til lands og til havs.
  • Energieffektivisering av både private og offentlige bygg.
  • Satsing på havvind i egnede områder.

Disse klimajobbene er bare begynnelsen under COVID-19 krisen; vi trenger mange flere. Men disse klimajobbene er et minimum, og de er helt nødvendige for å få en rettferdig og grønn norsk økonomi. Frontlinjen for å begrense klimakrisen vil være buss-sjåfører som trygt transporterer mange av oss, bygg og anleggsarbeidere som gjør hus mer energieffektive, og leverandørindustrien og verftsarbeiderne våre, som hjelper med å bygge fornybar energi i Nordsjøen.

Jan Olav Andersen, forbundsleder, El og IT Forbundet

Ragnhild Lied, leder, Unio