Husk å vaksinere deg mot influensa!

Sykepleier (illustrasjonsfoto)

Sykepleier (illustrasjonsfoto) (Foto: Jan Lillehamre)

Vi i Fagforbundet oppfordrer alle våre medlemmer i helsesektoren til å ta influensavaksine i høst.

18.08.2020 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 11.02.2021

Iren Mari Luther, leder Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, har merket seg at befolkningen generelt, og særlig ansatte i helsetjenestene, har vist en beundringsverdig evne til å legge om adferd og praksis under koronapandemien, i tråd med fagmyndighetenes anbefalinger.

- Tusen takk for innsatsen alle dere av våre medlemmer som jobber med helse. Dere er gode fagfolk og rollemodeller.

- Vi oppforder særlig dere som har direkte pasient- og brukerkontakt til å ta influensavaksinen, for å beskytte dere selv og forhindre at pasienter, brukere og beboere blir smittet.

Oppfordringen er i tråd med Folkehelseinstituttets anbefalinger, og det er også et viktig tiltak for å trygge beredskap og arbeidsmiljø. I deler av landet ser vi på nytt stigende smittetall for koronaviruset. Vi kommer til å trenge minst like mange friske og innsatsklare ansatte i helsevesenet i tida framover.

- Bekjempelse av mikroorganismer som forårsaker epidemier er igjen blitt den kanskje viktigste folkehelseoppgaven vår. Det er utvilsomt avgjørende at nettopp du som helseansatt vaksinerer deg mot influensa, avslutter Luther.