FHI må følge opp flere yrkesgrupper

Rikshospitalet sykehus. Illustrasjonsfoto.

Rikshospitalet sykehus. Illustrasjonsfoto. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundet har i et brev til Folkehelseinstituttet (FHI) spurt hva de legger til grunn for sine undersøkelser om koronasmitte blant utvalgte yrkesgrupper. – Vi håper FHI ønsker og har mulighet til å undersøke flere yrkesgrupper som ikke har utdanning fra universitet eller høyskole, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

22.01.2021 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 22.01.2021

FHI

FHI har undersøkt om yrkesgrupper som har hyppig kontakt med kunder, elever, brukere eller pasienter har økt risiko for å bli smittet av covid-19 sammenlignet med andre i yrkesaktiv alder.

I brevet til FHI står det at Fagforbundet som arbeidstakerorganisasjon oppfatter det svært positivt at de er opptatt av å kartlegge risiko for smitte innen ulike deler av arbeidslivet.

Må undersøke smitteomfanget blant flere yrkesgrupper

Fagforbundets leder, Mette Nord har likevel noen spørsmål til hva de legger til grunn for innhenting av data på de ulike yrkesgruppene, og kategoriseringen av informasjonen.

– Vi får ikke svar på hvorvidt renholdere i helseinstitusjoner har forhøyet risiko for smitte, og de som er kategorisert som barnehageassistenter er faktisk ansatte i både barnehage og skole, sier Nord.

Fagforbundet frykter at det er yrkesgrupper som ikke har utdanning på universitets- eller høgskolenivå som settes i front i brukerrettede tjenester og som dermed er mest utsatt for smitte.

– Det er med utgangspunkt i dette at vi skulle ønske at FHI hadde en mulighet til å dokumentere smitteomfanget blant flere yrkesgrupper. Spesielt de som står i størst fare for å bli smittet og bidra til å spre smitte, skriver Nord.

Du kan lese hele brevet her: