Lønnsoppgjøret i sykehus i gang

Fagforbundet og LO Stat møter Spekter til forhandlinger for de ansatte i sykehusene i dag, 2. mai. Forhandlingene omfatter omlag 22 000 medlemmer i Fagforbundet.

02.05.2017 av informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 02.05.2017

I det sentrale oppgjøret mellom LO Stat og Spekter, fikk over 50 000 LO-medlemmer 975 kroner i sentrale tillegg. Ansatte med lønn på 407.265 kroner eller mindre, får et lavtlønnstillegg på 2.925 kroner. Lønnstilleggene gis fra 1. april.

- Vi krevde økt kjøpekraft for alle, og fikk gjennomslag, sa Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat etter de sentrale forhandlingene.

Lokale forhandlinger

A-delen gjelder for samtlige virksomheter i Spekter. A-delsforhandlingene danner grunnlaget for tarifforhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del). I B-delen reguleres lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet. Deretter går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3). Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling.

I helseforetakene gjennomføres en egen landsomfattende forhandlingsrunde kalt A2, dette gjelder område 10, alle helseforetakene og område 4 som er Lovisenberg sykehus.

Spekter er delt inn i 10 områder:

1. Orkestre og teatre
  2. Norges Bank
  3. Avinor
  4. Lovisenberg
  5. Nettbuss
  6. NRK
  7. NSB
  8. Posten
  9. Øvrige virksomheter
  10. Helseforetak

Økt kjøpekraft og løft for lavtlønte i Spekter-oppgjøret