Lønnsforhandlinger for ansatte i PBL-området

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon fra venstre: Stian Bryde-Erichsen, Herdis Schärer, Mette Henriksen Aas (forhandlingsleder, Fagforbundet), Lindis Johansen, Kristine Lie Brevik og Hanne Katrin Næss. (Foto: Fagforbundet)

Tirsdag 23. mai skal Fagforbundet sammen med Utdanningsforbundet og Delta prøve å komme til enighet med Private Barnehagers Landsforbund (PBL) i årets mellomoppgjør.

23.05.2017 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 23.05.2017

Det legges til grunn den samme rammen som gjelder for industri og i offentlig sektor.

Rammen i år er på 2,4 prosent.

Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta er enige med PBL om at 0,96 prosent av årslønnsveksten på 2,4 prosent dekkes inn av overheng og glidning fra fjorårets hovedtarifforhandlinger.

Det betyr at det er 1,44 prosent «friske» penger som skal fordeles i årets oppgjør og som barnehagene kan beregne inn i økte lønnskostnader for 2017.

Forhandler på vegne av 8400 medlemmer

Det skal forhandles på vegne av 8400 medlemmer av Fagforbundet i årets mellomoppgjør med Private Barnehagers Landsforbund (PBL).

I sin helhet omfatter mellomoppgjøret 1.754 medlemsbarnehager med nærmere 26.476 ansatte.

Partene forhandler i Bodø ved PBLs hovedkontor.

Følg med på Fagforbundets nettsider og på Facebook for endelig resultat.