Lønnsoppgjøret for private barnehager er i gang

Fra venstre: Anne Lindboe, administrerende direktør i PBL, Trond Ellefsen, forhandlingsleder i Delta, Anne Green Nilsen, forhandlingsleder i Fagforbundet, Espen Rokkan, forhandlingsleder i PBL og Terje Skyvulstad, forhandlingsleder i Utdanningsforbundet. (Foto: Stig Brusegard)

Tirsdag 28. august møtes PBL og Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta til forhandlinger om PBLs hoved- og hovedtariffavtale.

28.08.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.08.2018

Et av de sentrale temaene er arbeidet med å få til en ny pensjonsordning for PBL-barnehagene.

Pensjon har vært et mangeårig tema i forhandlingene uten at man har lykkes med å komme til enighet. Etter at partene i offentlig sektor hat blitt enige om en ny offentlig tjenestepensjonsordning, baner det en helt ny vei for å kunne forhandle om en ny pensjonsordning for PBL-barnehagene.

– Jeg er skrudd sammen sånn at jeg er optimist og har tro på jobben vi gjør. At det blir en god prosess. Vi har selvsagt håp om at vi kommer til en god løsning, sier Anne Green Nilsen i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Oppgjøret er et hovedoppgjør der det forhandles om hele tariffavtalen. 1.750 private barnehager med om lag 27.500 ansatte er omfattet av PBLs hoved- og hovedtariffavtale. Fagforbundet har 8400 medlemmer i PBL.

Les mer på barnehage.no

Partene har satt av 28. og 29. august til forhandlinger.