Lønnsoppgjøret for private barnehager (PBL) i gang igjen

Etter en pause er forhandlingene mellom arbeidstaker­organisasjonene og Private Barnehagers Landsforbund (PBL) i gang igjen i dag.

10.09.2018 av Informasjondavdelinga
Sist oppdatert: 12.09.2018

Mandag 10. september møter PBL arbeidstakerorganisasjonene Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta til forhandlinger om PBLs hoved- og hovedtariffavtale.

Et av de sentrale temaene er arbeidet med å få til en ny pensjonsordning for PBL-barnehagene.

Pensjon

Pensjon har vært et mangeårig tema i forhandlingene uten at man har lykkes med å komme til enighet. Etter at partene i offentlig sektor har blitt enige om en ny offentlig tjenestepensjonsordning, baner det vei for å kunne forhandle om en ny pensjonsordning for PBL-barnehagene.

– Jeg er skrudd sammen sånn at jeg er optimist og har tro på jobben vi gjør. Vi har selvsagt håp om at vi kommer til en god løsning, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Anne Green Nilsen.

Oppgjøret er et hovedoppgjør der det forhandles om hele tariffavtalen. 1.750 private barnehager med om lag 27.500 ansatte er omfattet av PBLs hoved- og hovedtariffavtale.

Se Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta sitt første kravdokument