- Savner grep for å styrke ledelsen i brann og redning

Fagforbundets nestleder Sissel M. Skoghaug uttalte i Justiskomiteens videohøring av Samfunnssikkerhetsmeldingen 19. januar at Fagforbundet er bekymret over økt oppgavemengde for deltidsbrannvesen, og at regjeringen burde ha gjort mer for å styrke ledelsen i brann og redning.

19.01.2021 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 19.01.2021

Hvert fjerde år legger regjeringen fram Samfunnssikkerhetsmeldingen, som er en gjennomgang av status og sikkerhetsbildet innenfor alle deler av samfunnet. I tillegg inneholder meldingen an gjennomgang av hvilke planer og tiltak regjeringen har.

Fagforbundet er skuffet over hvor få konkrete tiltak regjeringen kommer med for brann og redning. De skriver ingenting om planene for lederutdanningen og svært lite om den store økningen i oppgaver for brann og redningstjenesten. Sissel Skoghaug tok også opp at Fagforbundet mener det er synd at kravet om heltidsledelse var droppet i Brann- og redningsvesenforskriften som nylig var på høring.

Selv om stortingsmeldingen inneholder lite om brann- og redningstjenesten er det verdt å merke seg at DSB og Helsedirektoratet har fått i oppdrag å gjennomgå flere sider ved at brann- og redningstjenesten stadig oftere utfører ambulanseoppdrag. Det annonseres gjennomgang av politi-relaterte oppdrag med Politidirektoratet. Fagforbundet og LO mener det er viktig at partene i arbeidslivet involveres i gjennomgangen som gjøres.

Ny rapport med 36 tiltak for styrking av beredskapen

Fagforbundet jobber i samarbeid med LO med å påvirke politiske veivalg for beredskapen. Tankesmien Agenda har på oppdrag fra blant andre Fagforbundet og LO drevet prosjektet Trygghet og sikkerhet 2021, som er en serie med rapporter om ulike sider ved beredskapssituasjonen i Norge. Parallelt med høringen av Samfunnssikkerhetsmeldingen avholdt Agenda et frokostmøte der rapporten «Prinsipper for en styrket totalberedskap» ble lansert. Rapporten inneholder 36 helt konkrete forslag til tiltak for å styrke beredskapen. Her kan du lese rapporten.