Fagforbundet støtter alternativ Melodi Grand Prix

Fagbevegelsen er alltid på de undertryktes side, sier Mette Nord.

Fagbevegelsen er alltid på de undertryktes side, sier Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg)

18. mai går finalen i Melodi Grand Prix (MGP/Eurovision Song Contest)) av stabelen i Tel Aviv. Hundrevis av millioner seere gleder seg til musikken, sangen, kostymene og dansen på scenen, og flesteparten av dem vil si at man ikke skal blande musikk og politikk.

18.05.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.05.2019

I år er dette ekstra vanskelig fordi arrangørlandet Israel har okkupert palestinsk land og bryter Folkeretten.

- All oppmerksomheten knytta til MGP gir både Fagforbundet og andre anledning til å minne om hva som egentlig skjer i Palestina, sier Mette Nord, Fagforbundets leder.

Den israelske hæren holder den palestinske befolkningen i et jerngrep. De annekterer land, meier ned palestinske hus, skiller bøndene fra jordene sine med en mur og setter barn i fengsel. Barn og voksne i Gaza tørster, de har lite mat, ikke livsnødvendige medisiner og strøm bare noen timer om dagen. Mer enn 270 palestinere har blitt drept siden mars i fjor, også kvinner og små barn.

Følg alternativ Eurovision-konsert fra Betlehem

- TV-bilder produsert av det israelske fjernsynsselskapet viser artister fra deltakerlandene på okkupert palestinsk område, presentert som om de er i Israel. Dette er uakseptabelt, og for meg ville det vært umulig å se disse bildene uten å tenke på det palestinske folkets lidelser, sier Nord.

Palestinere har verken anledning til å delta som publikum eller i selve MGP-konkurransen. Fagforbundet støtter en alternativ Eurovision som arrangeres i Bethlehem på selve finaledagen. Denne konserten har den internasjonale BDS-komiteen tatt initiativet til, og ulike artister deltar. Deriblant norske musikere som ønsker å vise sin støtte til palestinerne. Fagforbundet er med på å finansiere deres reise.

- Fagbevegelsen står alltid på de undertryktes side. Israel utnytter Eurovision for å ta oppmerksomheten bort fra Israels krigsforbrytelser mot palestinere, sier Mette Nord.