Vil gi rett til å sjekke andres lønn: – Skal lage kommunale vaktbikkjer

Barnehagedagen 2009

Barnehagedagen 2009 (Foto: Trond Isaksen)

Arbeiderpartiet vil gi tillitsvalgte i stat og kommune innsyn i lønns- og arbeidsforholdene til alle som jobber i private selskaper som får jobb i det offentlige, skriver VG.

26.02.2019 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 26.02.2019

Stortingsgruppen i Arbeiderpartiet har fattet følgende vedtak som de vil fremme for Stortinget: «Stortinget ber regjeringen legge frem sak om å sikre tillitsvalgte i offentlige virksomheter som kjøper tjenester innsyn i kontrakter og lønns- og arbeidsvilkår hos leverandøren i henhold til allmenngjøringslov og forskrift».

Fagforbundsleder Mette Nord, som leder en hær av 360.000 medlemmer og mange tusen tillitsvalgte der ute i kommunene, gleder seg over vedtaket.

– Vi gleder oss stort over dette vedtaket, fordi det endelig vil kunne gi bedre innsyn i lønns- og arbeidsvilkår hos private, kommersielle velferdstilbydere.

– De skal sjekke om lønns- og arbeidskontraktene i selskapene som får jobb i kommunen. Vår erfaring er dessverre at organisasjonsgraden i mange av disse selskapene er veldig lav; ofte finner vi ikke tillitsvalgte og at det er mye rart med kontraktene, blant annet knyttet til hvor mye den enkelte får i lønn, sier Nord.

Les hele saken i VG