For mange fattige barn - politikerne må stoppe utviklinga

Nesten 100 000 barn vokser opp i fattigdom i Norge i dag. Stadig flere lever under fattigdomsgrensa. Fagforbundet mener at ansvarlige politikere kan stoppe denne utviklinga, først og fremst gjennom å legge til rette for at alle som kan, får delta arbeidslivet med anstendige lønns- og arbeidsvilkår.

05.04.2017 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 06.04.2017

Ifølge Oppvekstrapporten 2017 er fattige barn mer utsatt for å oppleve vanskelige hendelser i livet, økt risiko for psykiske helseproblemer, økt risiko for frafall i skolen og for å bli arbeidsledig senere i livet.

Fattige barn har større risiko for å bli fattige som voksne. Slik reproduseres ulikhet. Ulikheten handler i stor grad om barn og unges bakgrunn og ulike muligheter til utvikling og utdanning. Dette gjelder barn som vokser opp i familier med knappe ressurser. Fattigdom viser seg i hvordan folk bor, mulighet til deltakelse i fritidsaktiviteter og forankring i lokalmiljø. Barn med innvandrerbakgrunn utgjør halvparten av de fattige barna.

Skal den sosiale arven mellom generasjoner brytes, må den framtidige sosiale ulikheten bekjempes. Økt adgang til midlertidige ansettelser, lave stillingsbrøker i kvinnedominerte yrker, lav lønn kutt, i norskopplæring for flyktninger, reduserte ytelser og kutt i stønader, manglende satsing på kvalifikasjoner og kompetanseheving gjør det vanskeligere for disse familiene. FrP og Høyres arbeidslivspolitikk hjelper ikke folk som mangler kvalifikasjonene og kompetansen som arbeidslivet etterspør.

Regjeringa har flere gode målsettinger, som motvirkes av integrerings-, fordelings- og arbeidslivspolitikken. FrP og Høyres politikk er et tilbakeskritt for likestillingen og gir et B-lag i arbeidslivet. Dette fører til at alt for mange blir i en vedvarende lavinntektssituasjon som igjen gir økt barnefattigdom.

Fagforbundet vil kjempe for at antall fattige i Norge reduseres. En forutsetning for dette er at alle har arbeid, et sted å bo, utdanning og helsetjenester. Fagforbundet foreslår:

• At alle må sikres rett til heltidsarbeid.
  • At alle må sikres anstendige lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår.
  • At de som ikke ha mulighet til å komme i arbeid må sikres den hjelpen de trenger for et anstendig liv og reell deltakelse i samfunnet.
  • At integreringsarbeidet må styrkes ved raskere avklaring, styrking av språkopplæring og kvalifisering og mer individuell oppfølging.
  • At barnetrygden må økes og ytelsene til barnefamilier må opp på et anstendig nivå.
  • At barnehage og skolefritidsordninger må være tilgjengelig for alle barn.
  • At fellesskolen må styrkes og at tidlig innsats for å forebygge frafall i skolen må økes.
  • At utdanningsnivået i sosialt utsatte familier må heves.
  • At folkehelsearbeidet må styrkes.
  • At kommunene må settes i økonomisk stand til å utøve sine lovpålagte oppgaver.