Feil løsninger for framtidas velferd

Perspektivmeldinga: Regjeringa vil ha skattekutt, og mener nordmenn må jobbe mer og lenger for å finansiere velferdsstaten.

05.04.2017 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 06.04.2017

Perspektivmeldinga som Høyre- og FrP-regjeringen nylig la fram, framholder at det viktigste vi kan gjøre for å trygge velferdssamfunnet også for framtidige generasjoner, er at flere kommer i arbeid, og at flere går fra å jobbe deltid til å jobbe heltid. Regjeringa mener nordmenn må jobbe mer og lenger for at vi skal klare å finansiere velferdsstaten, samtidig som de går inn for skattekutt.

Fagforbundet er enig i behovet for å øke yrkesdeltakelsen, men Høyre og FrP-regjeringens politiske prioriteringer står i sterk kontrast til målene. Gjennom fire budsjetter har regjeringa slått beina under den norske velferdsstaten gjennom skattekutt og ukontrollert oljepengebruk. Derfor er det et paradoks at de i perspektivmeldinga advarer mot konsekvensene av nettopp denne politikken. I perspektivmeldinga sier de at vi må få flere i arbeid. Under Høyre- og FrP-regjeringen har sysselsettingsandelen falt til den laveste på over 20 år og fortsetter å falle. Istedenfor å bruke penger på å få folk i arbeid, har de brukt penger på såkalte vekstfremmende skatteinsentiver. Det har ikke skapt nye jobber.

Vi har i lang tid vært klar over at velferdsstaten står overfor et stort framtidig finansieringsbehov. Likevel har Høyre/FrP-regjeringen økt budsjettunderskuddet i et tempo vi aldri har sett maken til. Det verste er at de har brukt penger uten å løse nye, store velferdsoppgaver. Regjeringa gjentar at de vil effektivisere offentlig forvaltning. Fagforbundet er enig i at noe kan effektiviseres gjennom teknologiske nyvinninger, men det er begrenset hvor mye man kan effektivisere uten at det går på bekostning av kvaliteten og de ansattes lønns- og pensjonsvilkår.

Perspektivmeldinga peker fram mot et samfunn med større forskjeller mellom folk og hvor utgiftene som følger med innvandringen bare ses som en byrde og ikke som en ressurs på sikt. For å løse de økende fattigdomsproblemene er det avgjørende at flere innvandrere får arbeid, men det løses ikke med regjeringens politikk med å la folk sitte på vent i mottak.

Små forskjeller er en forutsetning for å opprettholde velferdsordningene. Den økende ulikheten vil på sikt true hele fundamentet i velferdsstaten, og dette forsterkes med en politikk med store skattekutt, som betales av uføre, syke og arbeidsledige som får kutt i velferdsordningene.

Fagforbundet advarer sterkt mot å tro at flere i arbeid alene vil løse finansieringsbehovene til vår felles velferd. Også i framtida vil folk ønske seg bedre velferdstjenester. Valget står i realiteten mellom en økning i skattene eller en eksplosjon i privatisering og kommersialisering av offentlige tjenester.

Vi trenger en ny regjering som stopper den uansvarlige skattekuttpoltikken, og som sørger for at vi i Norge fortsetter å bruke pengene på å sikre velferd til hele folket.