Vil ha en ny og framtidsretta nordområdepolitikk

Skreifiske fra sjark i Lofoten (Ill.foto)

Skreifiske fra sjark i Lofoten (Ill.foto) (Foto: Sidsel Hjelme)

Det første tiåret med nordområdepolitikk har hatt et ensidig fokus på næringsutvikling og naturvitenskap. Det neste tiåret må i langt sterkere grad ta for seg den sosiale dimensjonen. Folk og samfunn er bærebjelken i nord.

08.06.2017 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 08.06.2017

Da Arktisk råd ble etablert i 1996, slo de åtte arktiske statene fast gjennom Ottawaerklæringen at utviklingen i Arktis må bygge på både økonomisk, sosial og økologisk bærekraft. Selv om Norge er den arktiske staten med størst andel av befolkningen nord for polarsirkelen, har den sosiale dimensjonen tidvis vært svak i den norske nordområdepolitikken.

Den rådende logikken har vært at næringsutvikling automatisk genererte sosial bærekraft i nord. Slik er det ikke. Fagforbundet har lenge etterspurt sterkere søkelys på den sosiale dimensjonen i nord. Nå ser det ut til at flere erkjenner dette.

Høyre- og Frp-regjeringens nye nordområdestrategi som kom i april løfter også den sosiale dimensjonen i nordområdepolitikken. Dette gjør regjeringen kun fordi de erkjenner at manglende sosial bærekraft ikke bare rammer folk, men også næringsutvikling.

Likevel fortsetter Høyre og FrP å føre en politikk som rammer folk i nord ved å motsette seg krav om at havbruksnæringen skal kompensere bruken av kystkommunenes fjordaarelaer. De fremmer en fiskeripolitikk som legger mindre igjen i kystsamfunnene, som privatiserer retten til fiske og flytter kvoterettigheter fra liten til stor, og fra nord til sør.

Vi trenger en ny politikk i nordområdene som kan løfte den sosiale, økonomiske og økologiske dimensjonen samtidig. En slik framtidsretta nordområdepolitikk krever kunnskap, politisk handling og andre prioriteringer.

Landsstyret i Fagforbundet mener at en ny regjering er nødvendig for å sikre en ny og framtidsretta nordområdepolitikk.