Så klart vi stemmer for trygge arbeidsplasser og bedre velferd!

Stortingsvalget 11. september er svært viktig for Fagforbundets medlemmer. I snart fire år har Norge hatt den mest høyreorienterte regjeringen siden 1930-tallet. Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen fører en politikk som rammer velferd og arbeid hardt.

08.06.2017 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 19.06.2017

Andelen i arbeid er lavere enn på 20 år, faglige rettigheter er svekket, organisasjonsgraden går ned, ulikheten øker, kraftige skattekutt gjør at vi har mindre til fordeling og statsbudsjettets underskudd er rekordhøyt. Klarer vi ikke å stoppe disse negative trendene vil det få alvorlig konsekvenser for vår velferdsmodell.

Landsstyret i Fagforbundet mener de største økonomiske skillelinjene i dag går mellom dem som er innenfor og de som er utenfor arbeidsmarkedet. Når andelen av befolkningen som er i arbeid er så lav, forsterkes ulikhetene. I tillegg skapes ulikhet mellom de som har trygge og faste jobber, og de som har dårlig betalte og usikre midlertidige stillinger. Fagforbundet ønsker et regjeringsskifte hvor vi får ei regjering som sørger for at flere kommer i arbeid og som sikrer trygge, faste arbeidsplasser.

Fagforbundet har erfart at dagens regjering viser liten forståelse for trepartssamarbeid og gjennom sin politikk har bidratt til å svekke faglige rettigheter. Koordinerte forhandlinger om lønn og andre arbeidsvilkår har hatt avgjørende betydning for jevn inntektsfordeling, lav arbeidsledighet, høy verdiskapning og gjennomgående høy reallønnsvekst. Høy organisasjonsgrad både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden er nødvendig for å sørge for små forskjeller og høy velferd også i framtida. En regjering som har som uttalt mål å svekke LOs makt, viser at de ikke har politiske ambisjoner om å videreføre den nordiske velferdsmodellen.

Krav til kompetanse og kunnskap øker i ekspressfart. Skal vi trygge folks arbeidsplasser for framtida er det nødvendig å gjennomføre en kompetansereform. Fagforbundet krever at arbeidstakerne gjennom avtaler i arbeidslivet opparbeider seg rett til etter- og videreutdanning. En forutsetning for å få dette på plass er at vi har ei regjering som både skjønner betydningen av å ha en høyt kompetent arbeidsstokk og evner å gjennomføre reformer i samarbeid med partene i arbeidslivet.

Vi har tradisjon for å finansiere de store oppgavene i fellesskap. Et relativt høyt skattenivå har gjort det mulig. Innretningen på skattene har samtidig virket omfordelende og bidratt til mindre økonomiske og sosiale forskjeller. I den siste stortingsperioden har H- og FrP-regjeringens viktigste satsing vært å føre en skattepolitikk som har favorisert de med høyest inntekt og formue. Milliardene kunne vært brukt til å skape flere jobber, og færre skatteinntekter har også gått ut over velferdsgodene til arbeidsløse og uføre med barn. Men aller mest har de gjort et kraftig innhogg i oljefondet og satt oss dårligere i stand til å håndtere en nye velferdsbehov i framtida.

Landsstyret i Fagforbundet mener Norge trenger en ny regjering som:

• Vil ha trygge arbeidsplasser
  • Jobber for hele stillinger og faste jobber
  • Sier nei til salg av Norge
  • Vil øke bemanningen i helse- og omsorgstjenestene
  • Sier nei til profitt i velferden
  • Prioriterer velferd i stedet for skattekutt
  • Sier nei til ulikhet og fattigdom