Regjeringen må undertegne FN-avtalen om å forby atomvåpen

Fakkeltog på Karl Johan i Oslo i forbindelse med Nobels fredspris.

Fakkeltog på Karl Johan i Oslo i forbindelse med Nobels fredspris. (Foto: Kristian Laemmle-Ruff, ICAN)

Fagforbundet gratulerer International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN) med fredsprisen, og gir samtidig sin støtte til arbeidet med et forbud mot atomvåpen.

14.12.2017 av Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet
Sist oppdatert: 14.12.2017

ICAN fikk fredsprisen for arbeidet sitt med å påpeke de katastrofale humanitære konsekvensene av bruk av atomvåpen, og for sin innsats for å få til et traktatfestet forbud.

Det siste halve året har farene ved atomvåpen blitt tydeligere enn på lenge. Tonen mellom atommaktene Nord-Korea og USA er svært fiendtlig, og mange føler utrygghet. Atomvåpen er de dødeligste våpnene vi har, og det er grunn til å frykte dem.

I tillegg til å ødelegge alt i sin umiddelbare omkrets, fører atomvåpen til langvarige skader og ødeleggelser på klima og miljø. Den radioaktive strålingen de avgir ødelegger celler og organer, og gir genetiske skader og mutasjoner. Økt forekomst av kreft er vanlig i områder som har blitt utsatt for atomvåpen, slik som Hiroshima og Nagasaki. Radioaktiv stråling øker risikoen for arvelige sykdommer.

Verdenssamfunnet har tidligere vedtatt forbud mot landminer, klasevåpen, biologiske og kjemiske våpen. Atomvåpen er mer skadelige enn disse, men likevel nekter verdens atomvåpenstater å gå med på å jobbe for et forbud. Det er nå på høy tid med et forbud av atomvåpen.

23. desember 2016 vedtok FN å starte forhandlinger om et juridisk bindende instrument for å forby atomvåpen. 38 stater stemte imot, deriblant Norge.

Den norske regjeringen forklarte Norges motstand mot et forbud med at det bryter med våre forpliktelser i NATO. Fagforbundet mener at Norge må undertegne avtalen om å jobbe for et forbud. Avtalen legger til rette for en gjensidig og balansert nedrustning, og er dermed ikke i strid med våre forpliktelser i NATO.

Fagforbundet mener at fredsprisutdelingen bør signalisere en ny norsk forpliktelse til arbeidet mot atomvåpen, og oppfordrer regjeringen til å undertegne FN-avtalen om å forby atomvåpen.

Last ned «Regjeringen må undertegne FN-avtalen om å forby atomvåpen» som pdf