Årets tariffmaraton er i mål

Kan gå tilbake til en barnehage med tariffavtale etter halvannen uke med streik. (Foto: John-Ole Engnes)

19. september ble punktum satt for årets lønnsoppgjør. Alle de store tariffoppgjørene er avsluttet og mange flere enn vanlig er løst gjennom forhandlinger.

26.09.2018 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 02.10.2018

– Det er et godt tegn at vi greier å unngå å gå til riksmekleren med så mange oppgjør. Jeg tror det er viktig for tilliten til hele forhandlingsordningen at vi greier å komme til enighet gjennom forhandlinger, sier Anne Green Nilsen i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Det er fortsatt en god del arbeid igjen, ikke minst lokale forhandlinger.

Se OSS tillitsvalgtes nye kokebok om lokale forhandlinger

– Flere steder må vi løse spørsmål knytta til pensjon, så arbeidsløse blir vi nok ikke. Vi kan oppsummere at i tillegg til alle oppgjørene vi gjorde unna i våres, så har vi også hatt en travel tariffhøst, smlier hun.

Tok kampen for tariffavtale

De ansatte i Krokusen barnehage i Sandefjord tok kampen for å få tariffavtale. De vant, både for sin egen barnehage og for kollegene i Prestekragen barnehage. Etter litt over en ukes streik kunne de barnehageansatte gå tilbake på jobben og glede seg over at tariffavtale var på plass i to barnehager i Sandefjord.

Enighet i kirken

Det ble meklingsresultat i avtaleområdet