Mellomoppgjøret 2019: Krever økt kjøpekraft og likelønn

Fagforbundets leder vil sikre medlemmene reallønnsvekst.

Fagforbundets leder vil sikre medlemmene reallønnsvekst. (Foto: Kjetil Vevle)

– Det går altfor seint å utjevne lønnsforskjellene mellom kvinner og menn, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

20.02.2019 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 20.02.2019

Økt kjøpekraft til alle er LOs hovedkrav til årets lønnsoppgjør, som er et såkalt mellomoppgjør. Det forhandles kun om lønnsregulering, i motsetning til hovedoppgjør (som i 2018) hvor man forhandler om både lønnsregulering og regulering av alle andre bestemmelser i tariffavtalene.

Oppgang bør gi reallønnsvekst

Norsk økonomi er inne i en moderat konjunkturoppgang, og dette bør gi grunnlaget for en reallønnsøkning. LO vil at oppgjøret skal fremme likelønn, bekjempe lavlønn og sikre garantiordningene. Sistnevnte er en automatisk justering av lønna, skriver frifagbevegelse.no.

Gikk nesten i null i fjor

Rapporten for 2018 viser at lønnsveksten til de aller fleste ble spist opp av at konsumprisene økte med 2,7 prosent i fjor. Den gjennomsnittlige lønnsøkningen var på 2,8 prosent, noe som betyr at lønnstakerne i praksis gikk omtrent i null. Dyrere strømpris enn forventet var med på å spise opp lønna.

– Vi bommet med anslagene på konsumprisindeksen som ble sju tideler høyere enn det vi spådde, sa leder for Teknisk beregningsutvalg, Ådne Cappelen, da han presenterte rapporten.

Foran årets lønnsoppgjør er prisstigningen for 2019 beregnet til 2,2 prosent, men utvalget sier i rapporten at usikkerhet rundt utvikling av strømprisene og kronekursen kan gjøre at prisøkningen kan bli annerledes enn det utvalget forventer.

Les mer på fagbladet.no: Snart er det lønnsoppgjør igjen: Kommuneansatte var blant lønnsvinnerne i 2018, men nesten alt ble spist opp av høy prisvekst

Målene er satt for mellomoppgjøret 2019

Retningslinjene for årets lønnsoppgjør ble slått fast i LOs tariffpolitiske uttalelse tirsdag 19. februar. Et viktig tema i debatten etter LO-leder Hans-Christian Gabrielsens innledning var likelønn. Mette Nord, leder i Fagforbundet er svært utålmodig og mener det går altfor sakte med utjevning av lønnsforskjellene mellom kvinner og menns lønn. Rapporten fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) som ble lagt fram i går, viser at kvinner i heltidsstillinger tjener bare 88,5 prosent av det menn gjør.

Utjevningen mellom menn og kvinners gjennomsnittlige lønnsnivå går imidlertid tregt. Halve forskjellen skyldes et kjønnsdelt arbeidsliv, og den andre halvparten finner man ingen annen forklaring på enn at kvinner er kvinner og menn er menn, skriver LO i den tariffpolitiske uttalelsen.

Kan bli lurt av strukturendringer

– I Spekter helse kan det se ut som om kvinners lønn har økt. Men det er viktig å se bak tallene. Årsaken er at det blir flere kvinnelige leger og færre kvinnelige helsefagarbeidere. Dermed skyldes det som ser ut som en god økning en strukturendring mellom de ulike yrkesgruppene. Lønnsforskjellene mellom kvinner og menn er fortsatt kraftfullt til stede, sa hun.

Se hele den tariffpolitiske uttalelsen til LO