Borderline nazi-feminist hilste Fagforbundet på kvinnedagen

Sigrid Bonde Tusvik og Mette Nord på Sjukehuskonferansen 2019.

Sigrid Bonde Tusvik og Mette Nord på Sjukehuskonferansen 2019. (Foto: Geirmund Jor)

Første person ut på sykehuskonferansen 8. mars var komiker Sigrid Bonde Tusvik. – Jeg håper jeg ikke smitter dere, jeg har nemlig blitt kalt borderline nazi-feminist, og det er en ny, farlig sykdom. Vi er visst blitt litt smitta allerede, svarte forbundsleder Mette Nord.

08.03.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.03.2019

– Jeg er imponert over dere som er tillitsvalgte i Fagforbundet. Dere gjør et viktig arbeid som mange ikke hadde giddet. Honnør til dere for det! sa hun.

Tusvik var innom mange tema som handlet om kvinner og kvinners hverdag. En av tingene hun snakket om var kvinners plass i det offentlige rom.

– Sju av ti av dem som snakker i media er menn. Det kan være fordi det er ubehagelig å møte sjikane og trusler, sa hun.

– Vi trenger nok at ordskiftet dempes litt, vel kanskje ikke for dere i Fagforbundet, dere kunne med fordel snakka litt høyere.

Da forbundsleder Mette Nord takket Tusvik, lovte hun at Fagforbundet fortsatt skal være en tydelig stemme for kvinners rettigheter, ikke bare på 8. mars men alle dager i året.