Uaktuelt med kutt i sykelønna mener Fagforbundet

Fagforbundets leder Mette Nord er skuffet dagen derpå. Hun er redd ulikhetene vil øke dramatisk de neste årene. (Foto: Fagforbundet / Jan Lillehamre)

Et regjeringsoppnevnt utvalg foreslår kutt i sykelønnsordningen. - Det er helt uaktuelt, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

28.03.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 08.04.2021

Det er det såkalte sysselsettingsutvalget, som leverte sine forslag til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie . Der foreslås det blant annet at lønn under sykdom reduseres til 80 prosent for de som har vært syke i mer enn 6 måneder.

Ikke ta de som ligger nede

- Det er provoserende, men ikke overraskende at det nok en gang reises forslag om å svekke sykelønna til vanlige arbeidsfolk. Før hvert valg forsikrer Høyre at de ikke vil gjøre live verre for de som er syke, men vi vet jo hva de egentlig mener. Løsninga på høyt sykefravær er ikke å ta dem som ligger nede, men å gjøre noe med årsakene til at folk blir syke.

Partene fikk ikke delta

Sysselsettingsutvalget er en ekspertgruppe ledet av professor Steinar Holden. De har utredet saken i ett år, men uten at partene i arbeidslivet har fått delta i arbeidet.

- Regjeringen bør bare glemme dette forslaget, for det er fullstendig uaktuelt for oss å godta svekking av sykelønnsordninga. Skal de gjøre noe med sykefraværet må de starte på nytt igjen, og ta med seg partene i arbeidslivet fra første dag, sier Mette Nord.

Mange forslag

I tillegg til kutt i sykelønna fremmer også utvalget en rekke andre kontroversielle forslag. De foreslår blant annet å kutte i arbeidsavklaringepenger for unge, særlig de aller yngste.

Også LO har gått kraftig imot ethvert kutt i sykelønnsordningen og andre trygdeordninger. Det løser ikke de virkelige utfordringene med å få folk i jobb, men fratar kun svake grupper inntekt, skriver LO på sine hjemmesider