Sykehusstreiken har vært en solidaritetsstreik

– I skuffelsen over tvungen lønnsnemnd er det viktig for meg og politisk ledelse å sende et stort takk for det arbeidet som er gjort for å gjennomføre denne streiken, sier nestleder Sissel M.Skoghaug. Fagforbundet har vist styrke og stått solidarisk og samla i streiken og vi går samla ut med visshet om at vi skal kjempe videre.

23.06.2019 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 28.06.2019

Streiken starta 29. mai og alle streikeledere, forbundsregioner, kompetansesentre og konfliktberedskapen har stått på og vist hva Fagforbundet kan mobilisere når kampen handler om rettferdighet for medlemmene.

– Pensjon fra første krone er et ufravikelig krav fra Fagforbundet, og kampen fortsetter, lover Skoghaug.

Les også: Regjeringen bruker tvungen lønnsnemnd - sykehusstreiken slutt

Enorm støtte til de streikende

Streikeledere ute på sykehusene har gjort en fantastisk jobb sammen med medlemmene, og støtten fra andre LO-forbund har også vært en stor oppmuntring

– Sammen er vi sterke, får en helt ny og stor betydning når vi ser solidariteten i praksis. Det er med stolthet vi kan se tilbake på bildene av de fantastiske markeringer som har vært over hele landet, sier Sissel M. Skoghaug.

En meningsmåling Sentio gjorde for Fagforbundet viser at 91 prosent av de som ble spurt er enige i kravet om at deltidsansatte skal få pensjon.

– Det viser at folk flest forstår mer enn både Spekter og regjeringa, mener Skoghaug.

Til helga kommer det helsides takkeannonser i ti av landets aviser (se bildet).