Palestinabutikkene: Solidarisk handel – nå også på nett

KONKRET HJELP: Daglig leder i Palestinabutikken Al Quds, Marte Kirkevold Flaterjod, gjør klar en pose med olivenolje som skal leveres hjem til en kunde i Oslo. (Foto: Mari Natvig Sandene)

Det er mange som trenger vår solidaritet, ikke minst det palestinske folket. Palestinabutikkene i Oslo og Bergen er midlertidig stengt for å unngå smitte, noe som rammer omsetninga av varer fra palestinske bedrifter. Palestinerne trenger hjelp og støtte mer enn noen gang, og netthandel gir nye muligheter for solidarisk handel.

29.04.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 17.02.2021

Varene i palestinabutikkene Handala og Al Quds er importert direkte fra palestinske bedrifter på Vestbredden.

- Vi tenker mye på samarbeidspartnerne våre i Palestina som har mistet omtrent all omsetning fra en dag til en annen. Pandemien har gjort en allerede vanskelig situasjon mye vanskeligere, sier daglig leder i palestinabutikken Al Quds, Marte Kirkevold Flatejord.

Palestinabutikken Al Quds

Palestinabutikken Al Quds ligger på Grünerløkka i Oslo. Frem til det kjennes trygt å åpne butikken på Løkka igjen, er mye arbeid lagt ned i nettbutikken www.palestinabutikken.no

- Nettbutikken vår er oppdatert med mange flere varer. Vi har lagt ut flytende håndsåper og flere gode hudpleieprodukter. I tillegg har vi fått inn igjen et stort parti med den populære olivensåpen fra Nablus. Olivenoljen fra Taybeh kan jeg også anbefale spesielt, sier Marte.

Marte Kirkevold Flatejord

Hun opplyser om at Al Quds for tiden tilbyr gratis hjemlevering i hele Oslo og rimelig frakt til resten av landet.

Handala i Bergen

I Bergen kan du kjøpe varer fra det okkuperte Palestina i palestinabutikken Handala i Hollendergaten 16. Butikken i Bergen har holdt stengt av smittevernhensyn, men planlegger å åpne lørdag 2. mai.

- Vi åpner forsiktig for at kunder som har bestilt varer og betalt på Vipps kan komme og hente ferdigpakkede poser med varene sine mellom kl. 12-14 hver lørdag og enkelte onsdager framover. Snart kan bergensere kjøpe varer fra det okkuperte Palestina igjen, forteller styreleder i Handala, Sara Bell.

Fargerik og etisk handel

Hyllene i palestinabutikkene har fargerik keramikk, flotte tekstiler, god olivenolje, såper og kremer. Det utgjør levebrødet til palestinere som har levd i generasjoner under okkupasjonsmakten Israel. Å kjøpe varer fra Palestina bidrar til å støtte lokale aktører og dermed gi større rom for økonomisk selvstendighet og sårt tiltrengte arbeidsplasser blant palestinerne.

Fagforbundet for Palestina

Fagforbundet jobber sammen med Norsk Folkehjelp på Vestbredden, i Gaza og Libanon, til støtte for palestinerne som kjemper mot okkupasjon og undertrykking. I tillegg har Fagforbundet et direktesamarbeid med organisasjonen Grassroots Al-Quds i Øst-Jerusalem.

Fagforbundet støtter det viktige arbeidet palestinabutikkene Handala og Al Quds gjør.

- Ved å handle i palestinabutikkene bidrar du til at palestinere på Vestbredden kan fortsette å selge varene sine, sier Marte Kirkevold Flatejord i Oslo og Sara Bell i Bergen.

Klikk her for å handle i nettbutikken til Al Quds!

Vil du handle solidarisk hos Handala i Bergen? Kontakt dem her