Åge-konserten ble hit hos medlemmene

Mange medlemmer fikk en fin stund med Åge-konsert i stua.

Mange medlemmer fikk en fin stund med Åge-konsert i stua. (Foto: Kjell Olufsen)

Nærmere 40 000 medlemmer så konserten med Åge Aleksandersen. Det tilsvarer å fylle Oslo Spektrum hele fire ganger! Se anmeldelse av konserten i magasinet Puls.

05.05.2020 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 07.05.2020

Stemninga i studio var avslappet og intim og det var tett mellom klassikerne da Åge Aleksandersen fikk fritt spillerom med sin gitarist gjennom over 40 år, Gunnar Pedersen. Vi fikk Rosalita, dekksgutten og lys og varme. Men Fagforbundets medlemmer fikk også servert to helt nye låter, som ble spilt for aller første gang.

Hei, du...

Den første av de nye låtene kom til ham etter en samtale med et eldre ektepar på en benk, hvor hun måtte ta ordet fordi han, mentalt, ikke var helt til stede lenger. Den ble presentert som "Vemod og savn". Her sang også Åges datter, Line Sofie.

Den andre, som heter "Hei du", er inspirert av korona-situasjonen. Den handler om å ville hjelpe og om hvordan vi ser hverandre og oppfører oss mot hverandre i ei utfordrende tid.

Les anmeldelse og se låt-lista i musikkavisen Puls

Glade for oppdrag

MARTHE A. VANNEBO

Gitarist Gunnar bor i Brønnøysund og kunne ikke ta fly i disse tider. Derfor ble det egen bil tur-retur Brønnøysund-Trondheim. I en hilsen til Fagforbundet takker Åge, gitarist Gunnar og crewet for å få oppdrag i ei ellers vanskelig tid.

"Vi var nøye med håndvask og munnbind, og kom oss fint igjennom det hele.

Vi leide et lydstudio, der konserten også kunne filmes. Lydtekniker, kamerapakke og mannskap til dette ble innleid. Med befaring og tilrettelegging i studio var vi klare til opptak.

Henvendelsen fra Fagforbundet resulterte i at åtte personer som var 100% utestengt fra arbeidsmarkedet fikk en flott jobb å gjøre. Vi takker dere for dette oppdraget, og det strømmer på med herlige tilbakemeldinger på Facebook."

Kan bli mer av det samme

Åge-konserten kom i stand i forbindelse med markering av arbeidernes internasjonale dag, 1. mai, og var bare tilgjengelig 30. april og 1. mai, eksklusivt for Fagforbundets medlemmer. Alle fikk info på sms og e-post. Informasjonsavdelinga i Fagforbundet melder om enormt mange positive reaksjoner.

- Mange så konserten sammen med familie og venner. Folk takker Fagforbundet og føler de har fått noe av verdi. Det er dessverre ikke mulig å se konserten etter disse datoene, men responsen har vært så god at vi vil vurdere å gjøre noe lignende for medlemmene ved en annen anledning, sier kommunikasjonssjef i Fagforbundet, Kjell-Erik Kallset.

- Slike typer arrangementer, også på lokalt plan, kan være et godt og miljøvennlig alternativ til å dele ut ulike reklameartikler til medlemmene. I tillegg er vi med å støtte opp om kulturlivet i ei tøff tid.