Fire tillitsvalgte om sammenslåtte kommuner

Vår oppgave er å sørge for at tariffavtalen blir oppfylt, sier advokat Hans Christian Monsen. (Foto: Maria Wattne)

Mange kommuner er sammenslått og flere har regjeringa tenkt å slå sammen. Hvordan er det å være tillitsvalgt i disse sammenslåtte kommunene - positivt og negativt?

12.11.2020 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 25.11.2020

Antonella Vidal
Leder, Fagforbundet Sogndal (Sogndal, Balestrand og Leikanger)

Å etablere noe nytt krever mye papirarbeid. Vi er ikke i mål. Veien er blitt til mens vi går - ny tillitsvalgtstruktur er nå på plass sammen med andre regelverk. Nå må vi sette oss inn i det nye. Det er også en berikelse å slå sammen, vi må se sakene med andre øyne. Det mest negative er at det har blitt geografisk lang vei til medlemmene. Vi må nå bruke ferje.

Stig Eivin Meisal
Leder, Fagforbundet Ålesund (Ålesund, Skodje, Ørskog, Sandøy, Haram)

Det er en overgang å være i en så stor fagforening, men det er jo også det beste. Vi har tyngde og kan påvirke. På den negative sida er alle forskjellene, det tar tid å samordne. Særavtalene er forskjellige, og ledere har praktisert lov- og avtaleverk forskjellig. Det ulmer blant innbyggere og medlemmer. De lurer på hvor fordelene av storkommunen blir av.

Bjørg Storheil
Leder, Fagforbundet Ytre Namdal (Vikna, Nærøy, Leka)

Vi ble tvangssammenslått 1. januar og lite var på plass. Vi skulle ta det beste fra begge kommuner, men fortsatt har vi to kulturer. I fagforeninga har vi tre. Arbeidsmiljøet lider fordi it-systemer og felles regelverk ikke er på plass. Nå må vi også redusere driftskostnadene, og da kan det bli nedbemanning. Dette skaper uro og folk er selvsagt redde for jobbene sine.

Iren Bekkevold Berg
Leder, Fagforbundet Lillestrøm (Fet, Skedsmo, Sørum)

Det triste er at vi ble en stor kommune med lite penger. Alt ekstra som seniortiltak og velferd forsvant. Betalt matpause slåss vi for og vant. Vi hadde kulturforskjeller i styret, men koronaen gjorde at vi måtte finne en ny måte å jobbe på. Kommunen har begynt med lederutvikling, gudskjelov. Nytt regelverk er på plass, men lederne følger ikke alltid det nye.