Stor suksess med digitale frokostmøter

Doris overrekker gavekort fra Barnebyen som takk for foredraget

Flere hundre samler seg for politisk påfyll på morgenkvisten når Fagforbundet inviterer til frokostmøter.

09.03.2021 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 25.03.2021

Den tredje torsdagen i måneden sender Fagforbundet digitale frokostmøter direkte på forbundets egen Facebookside. Til nå har sendingene blant annet tatt for seg temaer som deltidskrise, korona og fattigdom.

– Vi ønsker å ta opp temaer som Fagforbundets medlemmer er opptatt av, og av engasjementet i kommentarfeltet og antallet som ser på, ser vi jo at vi treffer, forteller leder for politikk- og samfunnsavdelinga i Fagforbundet, Gunn Karin Gjul, som også leder de digitale møtene.

Gjester fra hele landet

Gjul er glad for at frokostmøtene har blitt så godt tatt imot ute i organisasjonen og mener det er en god anledning for å få frem perspektiver fra hele landet.

– Vi har hatt som mål å ha med gjester fra hele landet, noe vi har fått til. Det tror jeg også har blitt vår styrke, at vi ikke bare har med eksperter fra Oslo-bobla. Vi må jo stort sett møtes digitalt nå, så det er jo en ypperlig anledning for å ha med folk fra vårt langstrakte land, forteller Gjul, og trekker frem gjester som Helga Pedersen fra Tana, ordfører Gunnar Wilhelmsen i Tromsø og ikke minst leder av svenske Kommunal, Tobias Baudin.

Sistnevnte var med på det som må kunne kalles et nordisk toppmøte der Baudin møtte leder for Fagforbundet, Mette Nord, til samtale om korona og forskjellene mellom Norge og Sverige.

Mer politikk fremover

Men fremover mot valget i september blir det mer fokus på valgkamp og partiene på rødgrønn side.

– Vi skal ha mer politikk og valgkamp fremover mot valget i september, og vi har allerede planlagt flere spennende gjester. Så her er det bare å følge Fagforbundet på Facebook, så er du sikker på at du holder deg oppdatert, forteller Gjul.

Til sammen har det blitt arrangert fem frokostmøter. Planen er å ha et frokostmøte i måneden, men det kan gjerne komme flere hvis det dukker opp gode temaer. Sendingene varer en time, og starter klokka åtte. Har du lyst til å se opptak av tidligere sendinger, ligger disse ute på Fagforbundets Facebookside.

Vi vil også gjerne høre hva våre tillitsvalgte kunne tenke seg å høre mer om. Har du tips til temaer vi bør ta opp fremover, send oss gjerne en melding i innboksen på Facebook, eller legg igjen en kommentar i kommentarfeltet!